De medische wetenschap raakt tegenwoordig in steeds meer punten de sfeer van de moraal. Dit kwam heel bijzonder tot uiting op het vierde internationaal congres van katholieke artsen, dat van 26-29 september 1949 in Rome plaats had en waar gehandeld werd over het probleem van de bezieling van het embryo, over de eugenetiek vóór het huwelijk, over de narco-analyse, over het beroepsgeheim ten opzichte van narcotische toestanden, over leucotomie en vooral over de kunstmatige bevruchting. Toen deze katholieke artsen op 29 september door de paus in audiëntie werden ontvangen, hield de H. Vader een toespraak van beslissende betekenis, waarin hij handelde over de christelijke medicus en de vooruitgang van de wetenschap en in het tweede gedeelte de grondprinciepen aangaf van de katholieke leer omtrent de kunstmatige menselijke bevruchting.
Onder kunstmatige bevruchting verstaat men het bewerken van zwangerschap door een methode, waarbij het mannelijk sperma niet door natuurlijke geslachtelijke gemeenschap, maar op een technische wijze in de vrouwelijke organen wordt overgebracht. De kunstmatige menselijke bevruchting was reeds lang bekend. Reeds op 24 maart 1897 had het H. Officie op de vraag, of kunstmatige bevruchting van een vrouw mocht worden toegepast, geantwoord, dat dit niet geoorloofd was. Drs. C. Moonen C.ss.R., Kunstmatige bevruchting, in Nederlandse Katholieke Stemmen 43 (1947) 159-166, met een naschrift van Dr. L. Buys C.ss.R. Wij verwijzen vooral naar het tweede artikel van Drs. C. Moonen C.ss.R .. Een pauselijk woord over de kunstmatige inseminatie, in Nederl. Kath. Stemmen 46 (1950) 19-28 Daar echter sindsdien nieuwe methoden waren uitgevonden, was het niet duidelijk, of deze ook onder het antwoord van het H. Officie vielen.
Vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog was de kunstmatige bevruchting vrij snel en in tamelijk ruime mate opgekomen, speciaal in Engeland en Amerika. Reeds op 8 april 1945 had kardinaal Griffin in een toespraak tot katholieke artsen de kunstmatige bevruchting verworpen. Toespraak van 8 april 1945, zie R.K. Artsenblad 25 (1946) 97. Het is niet duidelijk, of de kardinaal de volledige omvang van het probleem ziet. Hij heeft waarschijnlijk niet de kunstmatige bevruchting in het huwelijk op het oog, waarbij het sperma verkregen wordt van de wettige echtgenoot. De kardinaal spoort de artsen aan, stelling te nemen tegen het voortbrengen van wat men genoemd heeft "test tube babies: 'reageer-buis-k indjes".
Pius XII maakt thans in zijn toespraak van 29 september 1949 voor goed een eind aan alle twijfels.
Eerst stelt de paus het beginsel op: waar het gaat over de mens, mag de praktijk van de kunstmatige bevruchting noch uitsluitend noch zelfs hoofdzakelijk beschouwd worden vanuit biologisch en medisch oogpunt, zonder rekening te houden met recht en moraal. Daarna gaat de paus de verschillende gevallen na, die zich bij de kunstmatige bevruchting kunnen voordoen:
Bron: Ecclesia Docens 0758
Publicatiedatum: 29 september 1949
Laatst bewerkt: 29 augustus 2016