• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x

P. Cantalamessa legt de Vastenboodschap van de Paus uit

“Op het vlak van geestelijke en lichamelijke barmhartigheid kan u nooit genoeg doen, meent p. Cantalamessa, want de noden zijn immens en objectief gesproken groter dan de menselijke krachten.” De arme Lazarus “is niet langer een persoon, zegt hij nog, maar een werelddeel of zelfs een halfrond, het zuidelijk halfrond van de wereldbol”. 

Bij de aanvang van de eerste Vasten na het Jaar van de Barmhartigheid, op 3 maart, gaf de prediker van het Pauselijk Huis een interview aan het Italiaanse katholieke persagentschap SIR.

“Na het Jubeljaar klinkt het woord “barmhartigheid” in de Kerk nieuw en anders; het roept gebaren, houdingen en een bepaalde manier van doen op binnen de Kerk.”  De Paus “heeft een reeks concrete toepassingen, nieuwe en existentiële domeinen aangewezen waar de zaligsprekingen van de barmhartigen belichaamd wordt”. Paus Franciscus heeft vooral benadrukt dat “de barmhartigheid van de mensen en de Kerk niet de oorzaak maar de uitwerking is van Gods barmhartigheid”. 

De Paus Franciscus - Boodschap
Het Woord is een gave. De ander is een gave
Veertigdagentijd 2017
(18 oktober 2016)
van de Paus over het thema "Paus Franciscus - Boodschap
Het Woord is een gave. De ander is een gave
Veertigdagentijd 2017
(18 oktober 2016)
", "draait rond de band tussen het woord dat God door het Evangelie tot iedere persoon richt en het levende woord dat elke broeder is, in het bijzonder de arme en behoeftige”. 
“De heilige Augustinus definieert het woord als “een sacrament dat u hoort” en het sacrament als “een woord dat u ziet.” “De andere, en de Paus herinnert daaraan, is namelijk een woord dat u ziet”. 

"De rijke man heeft dit woord niet gezien in de arme Lazarus", gaat p. Cantalamessa verder, die herinnert aan de waarschuwing van de Paus “om niet hetzelfde te doen met de vele lazarussen aan onze deuren en in onze straten.”

Pater Cantalamessa benadrukt tevens het belang van het sacrament van de verzoening en preciseert dat “veel minder gebiecht wordt dan vroeger”, maar degenen die biechten doen het “over het algemeen met meer overtuiging dan vroeger”: dat valt samen met de “vele oproepen van Paus Franciscus om van de biecht een authentiek teken te maken van de bekering van het hart”. 

P. Cantalamessa merkt nochtans op dat "er zonden zijn die onze priesters in de biechtstoel zelden horen vernoemen en die nochtans alom aanwezig zijn in het leven en een ware stortvloed in de samenleving: namelijk de manier om met geld om te gaan en het te verwerven”. 
“Laat ons hopen, zegt hij nog, dat de commentaar van de Paus op de parabel uit het Evangelie in zijn Vastenboodschap, niet alleen gelezen en gehoord wordt door de vele lazarussen maar ook door een rijke.”

“Zoals alle afgoden, is geld “vals en leugenachtig”: het belooft zekerheid en neemt ze daarentegen af; het belooft vrijheid en vernietigt ze.” “De god van het geld” straft ook “zijn aanbidders”, zegt p. Cantalamessa nog. Hij herinnert eraan “die grote oude man” te wantrouwen die “echt bestaat”, die “geen mythe” is en “geld heet”. 


Vert. Maranatha-gemeenschap
Bron: zenit.org

Publicatiedatum: 3 maart 2017
Laatst bewerkt: 9 maart 2017


 

Uw bijdrage

RK Documenten wordt volledig beheerd door vrijwilligers. Om deze site te bekostigen zijn we afhankelijk van uw hulp.

Algemeen nut beogende instellingen

Help ons en doneer!

Uw donatie zal worden verwerkt door Stg. Mollie Payments.
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2023, Stg. InterKerk, Schiedam, test