Kard. Cottier is begeesterd over de “buitengewone gave” van Paus Franciscus om te communiceren. Een communicatie die steunt op “een eenvoudig en authentiek getuigenis”: “hij spreekt over wat hij zelf beleeft. Hij laat ons met Hem in het Evangelie wonen”. Kard. Cottier, theoloog emeritus van het Pauselijk Huis, in gesprek met het Italiaanse dagblad Avvenire.
Volgens deze Dominicaan heeft de nieuwe Paus “het genie van de gebarentaal”, “een buitengewone gave om te communiceren”, niets bij hem is overdreven. Paus Franciscus gebruikt “een taal die uit zijn overtuiging komt”, en de waarheid die hij verkondigt, is “spontaan dank zij hetgeen hij beleeft”.
Inderdaad, wanneer hij spreekt, zegt de Paus “fundamentele dingen” met “de bedoeling ze in praktijk te brengen”: hij geeft “een eenvoudig en authentiek getuigenis”, zijn woord is “beleefd”, dat voelt men goed aan, hij spreekt over wat hij zelf beleeft. “Hij laat ons met hem in het Evangelie wonen.”
In de Paus Franciscus - Homilie
Ware macht is dienstbaar zijn
Hoogfeest van Jozef, Bruidegom van de Maagd Maria, oplegging van het pallium, aannemen van de vissersring en de H. Mis bij de aanvang van de petrinische dienst
(19 maart 2013) van zijn pontificaat bijvoorbeeld, sprak de Paus over “tederheid”: volgens de kardinaal is het te zien dat Paus Franciscus “een diep gevoel van eerbied heeft voor de armen, hij beschouwt hen als personen die zoals iedereen rechten en behoeften hebben”.
Het is echter geen “toegeven aan sentimentaliteit”; “Paus Franciscus is als mens heel evenwichtig”. Het gaat er evenmin om “christelijke waarheden af te zwakken”, wat zou betekenen “ze herleiden tot grote clichés, lauw zonder goed of kwaad te doen”.
In die zin heeft de duidelijke verwijzing naar de “duivel” tijdens zijn Paus Franciscus - Homilie
Op weg gaan, opbouwen, belijden
Tijdens de H. Mis Pro Ecclesia, gecelebreerd in de Sixtijnse Kapel met kieskardinalen en medewerkers aan het Conclaaf
(14 maart 2013) op 14 maart tot de kardinalen, “getoond dat hij zich geen illusie maakt over de hindernissen” bij de verkondiging van het Evangelie, “hindernissen die niet vreemd zijn aan de Kerk” maar die “iedereen aangaan, want iedereen is aan bekoringen onderworpen”. Het antwoord is “nederigheid en de zin van het kruis”.
De kardinaal zegt eveneens onder de indruk te zijn van “de diepe spirituele vrijheid” van de nieuwe Paus, als een “levendige windvlaag uit het Evangelie, eenvoudig en sterk”. Hij verheugt er zich over want “theologie die wetenschappelijk strikt moet zijn, mag niet op zichzelf terugplooien” en heeft slechts betekenis “als zij een hulp is om het Evangelie beter te begrijpen”.
Volgens deze theoloog, heeft de Paus “zin voor de leer en voor spiritualiteit”, geïnspireerd door Vaticanum II: “ook hij zal een Paus van het concilie zijn”, zo meent kard. Cottier. “Zijn woorden tonen een visie op de Kerk als het volk van God, de Kerk als aanwezigheid van Christus en getuige van Christus. Hij legt het accent op de essentie van de Kerk”.
Maar de Paus richt zich ook verder dan de Kerk: “zijn definitie van macht geldt voor de Kerk maar ook analoog, voor wereldse realiteiten: macht is een dienst aan de armen en zwaksten”.
De kardinaal spreekt ook over de Paus Franciscus - Toespraak
De honger naar het absolute levendig houden
Ontmoeting met vertegenwoordigers van Kerken en kerkelijke gemeenschappen en andere religies - Sala Clementina
(20 maart 2013): de Paus benadrukt het feit dat “vriendschap de basis moet zijn van de dialoog, de erkenning dat iedereen door God bemind wordt”.
Tenslotte wenst de kardinaal met dit nieuwe pontificaat aan de Kerk, “dat het Evangelie steeds meer tot het dagelijks leven doordringt. Dat de boodschap van de heilige Franciscus werkelijkheid wordt”.
Bron: Zenit.org
Vert.: Sorores Christi
Publicatiedatum: 22 maart 2013
Laatst bewerkt: 25 maart 2013