P. Scarpitta is priester van het aartsbisdom Salerno-Campagna-Acerno en doctoreert in kerkrecht aan de Pauselijke Gregoriana Universiteit te Rome.
De Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997) herneemt de Constitutie “2e Vaticaans Concilie - Constitutie
Sacrosanctum Concilium
Over de heilige liturgie
(4 december 1963)” 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de heilige liturgie, Sacrosanctum Concilium (4 dec 1963), 8 waar staat: “In de aardse liturgie hebben wij bij wijze van voorproef deel aan de hemelse eredienst van de heilige stad Jeruzalem” Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 1090. Vertrekkend van dit uiterst theologisch besef, zegt de Catechismus vervolgens: “Allen die haar nu al vieren op een manier die boven de tekens uitstijgt, bevinden zich al in de hemelse liturgie, daar waar het vieren een en al gemeenschap en feest is” Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 1136. En nog: “Aan deze eeuwige liturgie laten de Geest en de kerk ons deel hebben, wanneer wij in de sacramenten het heilsmysterie vieren” Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 1139.
De liturgische handeling is dus meer dan haar louter historische dimensie. Zij is veeleer een voorsmaak Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Audiëntie, De glorie van de Drie-eenheid in het hemelse Jeruzalem (28 juni 2000), een kleurloze doch reële weerschijn Vgl. Paus Benedictus XVI, Toespraak, Ontmoeting na de Vespers in de Notre-Dame, Parijs, tijdens de kleine Wereld Jongeren Dag: jongeren uit Frankrijk zijn voor een gebedswake bijeen op het voorplein vóór de Notre-Dame, Je schat is in de hemel en draag het Kruis, ook al is het dwaasheid (12 sept 2008) van de liturgie die zonder einde gevierd wordt in de hoogste hemelen. De liturgie van de Kerk is dus niet eenvoudigweg een min of meer trouwe nabootsing van de hemelse liturgie, en nog minder een parallelle of alternatieve viering. Zij betekent en vertegenwoordigt eerder een concrete sacramentele epifanie van de eeuwige liturgie.
Eén van de Bijbelse beelden die dat alles funderen wordt gegeven in het boek van de Apocalyps, waarvan de bladzijden een lichtende icoon tekenen van de hemelse liturgie Vgl. Openb. 4-5 [Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 1137-1138.
Het is de hele schepping die een onophoudelijke lof tot God aanheft. Hemel en aarde vervoegen elkaar in een sublieme “communio sanctorium”.
Het is dan niet moeilijk de waarheid van het geloof te begrijpen die in de Catechismus uitgelegd wordt die leert dat de liturgie de handeling is van de “gehele Christus” Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 1136, dat wil zeggen van het Hoofd dat onafscheidbaar verenigd is met Zijn mystiek lichaam, dat de Kerk is in haar geheel: de hemelse, lijdende en pelgrimerende Kerk.
Bron: Zenit.org
Vert.: Sorores Christi
Publicatiedatum: 21 maart 2012
Laatst bewerkt: 2 juni 2015