H. Paus Johannes Paulus II - 26 mei 2003
Deze herorganisatie, die mijn voorganger, de zalige Paus Pius IX, heeft gewild, luidde een periode van grote geestelijke groei in voor de Nederlandse katholieke geloofsgemeenschap, welke haar in staat heeft gesteld om haar charisma's te ontplooien en om de communio met de universele Kerk vruchtbaar te laten zijn: hoeveel missionarissen zijn er sindsdien niet vertrokken uit uw land om op de wegen der wereld de Blijde Boodschap van Christus te gaan verkondigen !
De eerste was het intense "bij de tijd brengen", dat het Tweede Vaticaans Concilie heeft gewild om de Kerk op diepgaande wijze te vernieuwen, door een steeds meer authentieke bekering tot het mysterie van haar eenheid met Christus, en door een apostolaat dat steeds meer gemodelleerd is op het voorbeeld van de Heer Jezus, Meester en Dienaar. Kort geleden heb ik in herinnering willen roepen hoezeer deze spirituele gebeurtenis "de grote genade is die aan de Kerk geschonken is in de twintigste eeuw: daar vinden wij een zeker kompas om ons te oriënteren in de eeuw die nu gaat beginnen" H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Een nieuw millennium, Novo millennio ineunte (6 jan 2001), 57.
De tweede beweging die op een andere manier de geschiedenis van uw Kerk getekend heeft, is de secularisatie die als een golf over West-Europa is losgebarsten. De consequenties daarvan zijn talloos, en duren nog steeds voort: de huidige Nederlandse maatschappij is zwaar getekend door dit verschijnsel, zodanig dat het evangelisch referentiekader schijnt te verdwijnen uit zekere keuzes en oriëntaties van individuen en van het openbare leven, in het bijzonder op het terrein van de ethiek.
In dezelfde mate moedig ik alle Nederlandse katholieken aan om zich actief in te zetten in het evangelisatiewerk, vanuit het verlangen om met hun broeders en zusters de schat te delen, die zij zelf hebben ontvangen, naar het voorbeeld van de apostelen die omgevormd zijn door de inspiratie van Pinksteren Vgl. Hand. 2, 4 . Het is wezenlijk dat de katholieken het Evangelie des Levens verkondigen door aanwezig te zijn in alle sectoren van het sociale leven, dat zij er getuigen zijn, door hun manier van aanwezig zijn maar ook door hun woorden, van het respect dat men verschuldigd is aan alle vormen van menselijk leven vanaf de bevruchting tot de natuurlijk dood, en dat zij de liefde van Christus voor de zwakkeren tot uiting brengen, zij die gehandicapt zijn, zij die buiten de maatschappij staan, omdat zij zonder werk of vaderland zijn, de ouderen die in isolement leven. Er zijn nieuwe bewegingen in de Kerk gekomen, die de christelijke broederlijkheid meer zichtbaar maken door middel van leefgemeenschappen met religieuzen of leken. Dat hun dynamiek op dezelfde wijze een vernieuwing van de parochies moge opwekken, opdat de christelijke geloofsgemeenschappen waarachtige plaatsen van broederlijk samenleven mogen zijn, open en gastvrij, naar het model van de apostolische tijden! Ik verheug mij over de broederlijke en vertrouwvolle betrekkingen met leden van andere christelijke gezindten, en die bevorderd moeten worden, niet vergetend dat de oecumene een weg is die de waarheid vereist en trouw aan wat de Heer zelf vraagt.
Vaticaanstad, 26 mei 2003
Johannes Paulus II