
Mgr. Athanasius Schneider - 21 januari 2021
Het moet worden bevestigd dat een sacramentele diaconale wijding van vrouwen in strijd zou zijn met de gehele traditie van de universele Kerk, zowel de oosterse als de westerse, en in strijd zou zijn met de door God ingestelde orde van de Kerk, aangezien het Concilie van Trente dogmatisch de volgende waarheid heeft gedefinieerd: de door God ingestelde hiërarchie bestaat uit bisschoppen, priesters en dienaren, dat wil zeggen, in ieder geval ook uit diakens. Vgl. Concilie van Trente, 23e Zitting - Leer over de heilige Wijding, Sessio XXIII - Doctrina de sacramento ordinis (15 juli 1563), 14. sess. XXIII, can. 6 Bovendien heeft de beroemde liturg Aimé Georges Martimort met overtuigende historische en theologische bewijzen de theorie en de bewering van het bestaan van een vrouwelijk sacramenteel diaconaat weerlegd. Vgl. Aimé Georges Martimort, Les diaconesses, Essai historique (1 jan 1962). Roma 1982 Vgl. Gerhard Ludwig Kard. Müller, Artikel, Können Frauen die sakramentale Diakonenweihe gültig empfangen? (1 jan 2002). in Leo Kardinal Scheffczyk, ed. Diakonat und Diakonissen, St. Ottilien 2002, pp. 67-106