
Mgr. Athanasius Schneider - 18 februari 2020
De apostelen zouden nooit toestaan dat de inheemse symbolen van de Grieks-Romeinse samenleving, zoals het beeld van Artemis of Diana in Efeze, "op een of andere manier" zouden worden opgenomen. Vgl. Hand. 19, 23-24
Paulus "overtuigde en wees een aanzienlijk aantal mensen af, en zei dat met handen gemaakte goden geen goden zijn" (26). De inheemse bevolking van Efeze protesteerde tegen het compromisloze standpunt van Paulus tegen het innemen van inheemse symbolen en zei: "Het gevaar bestaat dat de tempel van de grote godin Artemis als niets wordt geteld, en dat ze zelfs wordt afgezet van haar grootsheid, zij die door heel Azië en de wereld wordt aanbeden" (Hand. 19, 27). Met de heilige Paulus moeten we zeggen: "Welke overeenkomst heeft de tempel van God met afgoden en inheemse religieuze symbolen?" Vgl. 2 Kor. 6, 16
St. Vladimir nam de inheemse symbolen die in zijn heidense godsdienst werden gebruikt niet op, evenmin als St. Bonifatius het in Duitsland deed. Zij volgden daarmee Gods bevel in de Heilige Schrift en de leer van de Apostelen op. Zeker, geen van de Apostelen of heilige missionarissen kon rustig toekijken en de affirmatie van Paus Franciscus - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Querida Amazonia
Geliefde Amazone
(2 februari 2020) gemakkelijk aanvaarden:
"Het is mogelijk om een inheems symbool op een of andere manier op te nemen, zonder het noodzakelijkerwijs als afgoderij te beschouwen." Paus Franciscus, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Geliefde Amazone, Querida Amazonia (2 feb 2020), 79