
H. Paus Johannes Paulus II - 25 maart 1996
De Zoon, de weg die naar de Vader leidt, Vgl. Joh. 14, 6 nodigt allen die de Vader Hem heeft gegeven Vgl. Joh. 17, 9 uit, richting te geven aan hun leven door Hem te volgen. Maar van sommigen, van hen die tot het godgewijde leven worden geroepen, vraagt Hij een totale inzet, die met zich meebrengt alles prijs te geven Vgl. Mt. 19, 27 om in vertrouwelijke verbondenheid met Hem te leven Vgl. Bisschoppensynodes, Propositiones van de 9e Gewone Bisschoppensynode over het religieuze leven (29 okt 1994), 16 en Hem te volgen waarheen Hij ook gaat. Vgl. Openb. 14, 4
In de blik van Jezus, Vgl. Mc. 10, 21 ”beeld van de onzichtbare God”, (Kol. 1, 15) afstraling van de heerlijkheid van de Vader Vgl. Hebr. 1, 3 kan men de diepte aflezen van een eeuwige en grenzeloze liefde die de wortels van het bestaan raakt. Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Exhortatie, Aan de vrouwelijke en mannelijke religieuzen over hun roeping in het licht van het Mysterie van de Verlossing, Redemptionis Donum (25 mrt 1984), 3 Wie zich daardoor laat aangrijpen kan niet anders dan alles opgeven en Hem volgen. Vgl. Mc. 1, 16-20 Vgl. Mc. 2, 14 Vgl. Mc. 10, 21.28 Zoals Paulus beschouwt hij al het andere ”als verlies, want de Heer Christus Jezus kennen gaat alles te boven”, en daarom aarzelt hij niet alles ”voor vuilnis te houden als het erom gaat Hem te winnen” (Fil. 3, 8). Hij verlangt aan Hem gelijk te worden, zijn wijze van denken, voelen en leven over te nemen. Zo alles prijsgeven en de Heer volgen Vgl. Lc. 18, 28 is een waardevol program voor allen die worden geroepen en voor alle tijden.
Christus nodigt sommige mensen uit om zijn leven van zuiverheid, armoede en gehoorzaamheid door middel van de evangelische raden mee te beleven; deze raden vragen van degene die daarop ingaat, het uitdrukkelijk verlangen naar algehele gelijkvormigheid met Hem en dat verlangen duidelijk te laten blijken. ”In gehoorzaamheid, zonder enig persoonlijk bezit en in zuiverheid” Paus Honorius III, Bul, Over de Regel voor de Minderbroeders, Regula Bullata (29 nov 1223). 1,1 belijden de godgewijden dat Jezus het Voorbeeld is waarin iedere deugd haar volmaaktheid bereikt. Zijn wijze van leven in zuiverheid, armoede en gehoorzaamheid blijkt inderdaad de meest radicale wijze om op deze aarde het evangelie te beleven, een manier die men goddelijk mag noemen omdat Hij, de Godmens, daarvan gebruik heeft willen maken om zijn relatie van eengeboren Zoon met de Vader en de Heilige Geest tot uitdrukking te brengen. Vandaar dat men in de christelijke traditie steeds heeft gesproken van de objectieve superioriteit van het godgewijde leven.
Ook kan men ontkend worden dat het beoefenen van de evangelische raden een bijzonder diepe en vruchtbare manier is om te delen in de zending van Christus, naar het voorbeeld van Maria van Nazareth, de eerste leerling die bereid was om zich in dienst te stellen van Gods plan door zich totaal weg te schenken. Iedere zending begint juist met die houding die Maria had bij het horen van de Blijde Boodschap ”Zie de dienstmaagd des Heren: mij geschiede naar Uw woord” (Lc. 1, 38).