2 maart 2018
DE SYNODALITEIT IN HET LEVEN EN DE ZENDING VAN DE KERK | |||
► | De bekering tot een vernieuwde synodaliteit | ||
► | De spiritualiteit van de communio en de vorming voor het synodale leven |
Het ethos van de Kerk als volk van God, samengeroepen door de Vader en geleid door de Heilige Geest om in Christus "een sacrament, dit wil zeggen het teken en het instrument van de innige vereniging met God en van de eenheid van de volledige mensheid" 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk, Lumen Gentium (21 nov 1964), 1 Vgl. Congregatie v d Inst v h Gewijde Leven en de Sociƫten Apost Leve, Religieus leven in gemeenschap, Congregavit nos in unum Christi amor (2 feb 1994), 9. "Op haar pelgrimstocht door deze wereld onderweg naar daadwerkelijke eenheid, werd de ene en heilige Kerk voortdurend gekenmerkt door een vaak pijnlijke spanning. ( ... )Vermoedelijk zoals nooit voordien heeft het Tweede Vaticaans Concilie deze mysterie-volle en gemeenschapsdimensie van de Kerk blootgelegd". te vormen, komt uit zichzelf en wordt gevoed door persoonlijke bekering tot de spiritualiteit van communio. H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Een nieuw millennium, Novo millennio ineunte (6 jan 2001), 43 Alle leden van de Kerk zijn geroepen haar te verwelkomen als een gave en een belofte van de Geest die uitgedrukt wordt in de gehoorzaamheid aan zijn impulsen. Ze worden bovendien opgevoed om in de gemeenschap de genade te beleven die in het doopsel werd ontvangen en tot voltooiing gebracht in de eucharistie: de paschale overgang van het 'ik' dat op een individualistische manier werd begrepen tot het kerkelijke 'wij', waarin ieder 'ik', bekleed met Christus Vgl. Gal. 2, 20 , leeft en op weg gaat met zijn of haar broeders en zusters als een verantwoordelijk en actief subject binnen de unieke zending van het volk van God.
Vandaar de noodzaak voor de Kerk om "het huis en de school van de communio"" te worden. H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Een nieuw millennium, Novo millennio ineunte (6 jan 2001), 43 Zonder de bekering van het hart en van de geest, en zonder ascetische training in wederzijds onthaal en luisteren, zouden de externe mechanismen van communio van weinig nut zijn. Ze zouden dan eenvoudigweg getransformeerd worden in harteloze maskers zonder gezicht. "Wanneer de juridische wijsheid door de formulering van precieze participatieregels de hiƫrarchische structuur van de Kerk laat zien en de bekoring tot arbitrair handelen en niet gerechtvaardigde pretentie afwijst, dan geeft de spiritualiteit van de communio een ziel aan deze institutionele elementen door de uitnodiging om vertrouwvol en open de waardigheid en de verantwoordelijkheid van elk lid van het Godsvolk ten volle te waarderen." H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Een nieuw millennium, Novo millennio ineunte (6 jan 2001), 45Dezelfde attitudes die nodig zijn om de sensus fidei, waarmee alle gelovigen getekend zijn, te beleven en tot rijpheid te laten komen, zijn nodig om haar te beoefenen op de synodale weg. Dit is een essentieel punt in de vorming van een synodale geest, want we leven in een culturele omgeving waarin de eisen van het evangelie en ook de menselijke deugden vaak niet worden gewaardeerd en onvoldoende worden onderwezen. Paus Franciscus, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de verkondiging van het Evangelie in de wereld van vandaag - Naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2012 over de nieuwe evangelisatie, Evangelii Gaudium (24 nov 2013), 64.77 Het is zinvol de volgende attitudes in herinnering te brengen: de deelname aan het leven van de Kerk, dat gericht is op de eucharistie en het sacrament van de verzoening; het luisteren naar het Woord van God om er een dialoog mee aan te gaan en het te vertalen in levende handelingen; het aanhangen van het leergezag in zijn onderricht op het terrein van het geloof en de moraal; het besef elkaars ledematen te zijn als behorend tot het Lichaam van Christus en naar de broeders en zusters gezonden worden, te beginnen met de armsten en de gemarginaliseerden. Het gaat om houdingen die begrepen zijn in de formule sentire cum Ecclesia: dit "voelen, begrijpen en waarnemen in harmonie met de Kerk", dat "alle leden van het Godsvolk bijeenhoudt op hun pelgrimstocht" is "de sleutel tot hun 'samen-opweg-gaan'." Internationale Theologische Commissie, "Sensus Fidei" in het Leven van de Kerk (10 juni 2014), 90 Concreet gaat het erom de spiritualiteit van de communio te doen ontstaan "als opvoedkundig beginsel overal waar mensen en christenen worden gevormd, waar de bedienaren voor het altaar. de Godgewijde personen, de pastorale verantwoordelijken worden opgeleid, waar families en gemeenschappen tot stand komen." H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Een nieuw millennium, Novo millennio ineunte (6 jan 2001), 43
De eucharistische samenkomst is de bron en het paradigma van de spiritualiteit van de communio. Daarin komen de specifieke elementen van het christelijke leven tot uiting die bestemd zijn om de affectus synodalis vorm te geven.