11 oktober 1551
Met betrekking tot het gebruik om dit heilige Sacrament te ontvangen, hebben de Vaders, op rechte en wijze manier een onderscheiding aangebracht:
Zij leren immers dat sommigen het niet meer als sacramenteel (sacramentaliter) ontvangen, zoals zondaars. Anderen alleen geestelijk (spiritualiter), te weten, diegene die het voor ogen gestelde hemelse brood, vanuit een verlangen, eten, met levend geloof, welke "door de liefde werkt" (Gal. 5, 6) zijn vruchten en nuttigheid bespeuren. De derden, vervolgens sacramenteel en tegelijk geestelijk (sacramentaliter simul et spiritualiter) Canon 8; dat zijn zij, die zich van te voren zo onderzoeken en onderwijzen dat zij, gekleed in een bruiloftsgewaad, tot deze goddelijke tafel naderen. Vgl. Mt. 22, 11
Bij het sacramenteel ontvangen echter is er in de Kerk altijd het gebruik geweest, dat de leken door de priesters de Communie ontvangen, de celebrerende priester echter, zichzelf de Communie geeft. Canon 10 Dit gebruik moet, omdat het uit de apostolische traditie naar voren komen, met recht en betekenis gehouden worden.
Tenslotte echter vermaant, vraagt en bezweert de heilige Synode, onder vaderlijke toeneiging, "door de innigste barmhartigheid van onze God" (Lc. 1, 78) dat alles en iedereen, die tot de christenen gerekend worden,
in het teken van eenheid en in deze band van liefde, Vgl. H. Augustinus, In Iohannis Evangelium Tractatus. tract. 26, 13, PL 35, 1613 in dit symbool van eendracht,
eindelijk eens samenkomen en overeenstemmen en gedenken, de zó grote verhevenheid en buitengewone liefde van onze Heer Jezus Christus, die Zijn geliefde ziel tot losgeld van ons heil en Zijn vlees aan ons heeft gegeven,om te eten. Vgl. Joh. 6, 48-58
Dit heilig geheim van zijn Lichaam en Bloed, wordt, vanuit een constant geloof, met standvastigheid en genegenheid van hart, met zo'n godsvrucht (pietate) en verzorging (cultus) vereerd, dat zij dikwijls dit wezensnoodzakelijke (supersubstantialem) Vgl. Mt. 6, 11 Brood kunnen ontvangen, en dat hun zielenleven en altijddurende geestelijke gezondheid door haar kracht, gesterkt worden Vgl. 1 Kon. 19, 8 en dat zij, gekomen vanuit de reis van deze ellendige pelgrimstocht tot het hemels vaderland, hetzelfde "brood van de Engelen" (Ps. 78, 25) wat zij nu, onder heilige versluiering, zonder wat voor sluier dan ook, zouden eten.
Omdat het niet genoeg is de waarheid te zeggen, tenzij niet de dwalingen onthult worden en weerlegt worden, heeft het de heilige Synode behaagd, deze canones toe te voegen, opdat allen, nadat zij reeds de katholieke leer hebben leren kennen, haar ook begrijpen en voor welke ketterijen zij zich moeten hoeden en welke vermeden moeten worden.