
Aartsbisschop Luis F. Ladaria, S.J. - 22 oktober 2014
Vraag van een Franse priester: “Kan een biechtvader absolutie geven aan een penitent die kerkelijk getrouwd is en na een echtscheiding een tweede vereniging heeft aangegaan?
Antwoord: "Men kan gescheiden en hertrouwde gelovigen niet apriori uitsluiten van een traject van boetedoening dat zou uitlopen op de sacramentele verzoening met God en dus ook op de eucharistische Communie. Paus Johannes Paulus II heeft in de Apostolische Exhortatie H. Paus Johannes Paulus II - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Familiaris Consortio
Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd
(22 november 1981) in deze mogelijkheid voorzien en de voorwaarden hieromtrent gepreciseerd:
"De verzoening in het sacrament van de Boete, die de weg opent naar het sacrament van de Eucharistie, kan verder alleen verleend worden aan degenen die er berouw over hebben dat zij het teken van het verbond en de trouw van Christus geschonden hebben en die oprecht bereid zijn een vorm van leven te leiden die niet meer in tegenspraak is met de onontbindbaarheid van het huwelijk. Dit brengt concreet mee dat de man en de vrouw "de verplichting op zich nemen in volledige onthouding te leven, d.w.z. zich van de eigenlijke huwelijksdaad te onthouden" , wanneer zij om serieuze redenen - zoals bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen - niet kunnen voldoen aan de verplichting uit elkaar te gaan.” H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd, Familiaris Consortio (22 nov 1981), 84 Vgl. Paus Benedictus XVI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Het Sacrament van de Liefde - Over de Eucharistie, bron en hoogtepunt van het leven en de zending van de Kerk, Sacramentum Caritatis (22 feb 2007), 29
Het te ondernemen traject van boetedoening zou met volgende elementen moeten rekening houden:
Wat de toestand van de zaak ook is, de absolutie kan enkel verleend worden op voorwaarde dat men verzekerd is van een waarachtig berouw, dit wil zeggen “van de zielenpijn en de afkeer over de begane zonden, verbonden met het voornemen om in het vervolg niet meer te zondigen”. Concilie van Trente, 14e Zitting - De leer over het Sacrament van de Biecht, Sessio XIV - Doctrina de sacramento poenitentiae (25 nov 1551), 10 In deze zin kan men aan een hertrouwd gescheidene, die niet het ernstige voornemen maakt “in het vervolg niet meer te zondigen” en dus zich te onthouden van handelingen die eigen zijn aan gehuwden en hieromtrent alles wat in zijn macht ligt doet, niet op geldige wijze de absolutie geven.
Luis F. Ladaria sj, titulair aartsbisschop van Thibica, Secretaris
22 oktober 2014