Antonio Kard. CaƱizares Llovera - 8 juni 2014
In de Romeinse liturgische traditie vindt de vredeswens voorafgaand aan de communie plaats met haar eigen, bijzondere theologische betekenis. Zij vindt haar referentiepunt in de eucharistische beschouwing van het paasmysterie, als de 'paaskus' van de verrezen Christus, aanwezig op het altaar' Vgl. H. Paus Johannes XXIII, Apostolische Constitutie, Missale Romanum ex auctoritate Joanne XXIII, P.P. (23 juni 1962). Ritus sevandus, X, 3 - dit is een verschil met andere liturgische tradities waar de vredeswens geïnspireerd is op de tekst uit het Evangelie van Matteüs. Vgl. Mt. 5, 23 De riten die op de Communie voorbereiden, vormen een goed gestructureerde eenheid, waarin elk ritueel element zijn eigen gewicht heeft en bijdraagt aan de algehele zin van de opeenvolgende liturgische handelingen, die leiden tot de sacramentele deelname aan het gevierde mysterie. De vredeswens vindt dan ook haar eigen plaats tussen het gebed van het Onze Vader - waarmee zij verbonden wordt door het embolisme dat op de vredeswens voorbereidt -, en de broodbreking - waarbij het Lam Gods wordt gesmeekt om ons zijn vrede te geven. Het is het teken dat "de betekenis heeft van vrede, gemeenschap en liefde” Congregatie voor de Eredienst en de Sacramenten, Het Sacrament van de verlossing - Wat nageleefd en vermeden dient te worden met betrekking tot de allerheiligste Eucharistie, Redemptionis Sacramentum (25 mrt 2004), 71, waardoor de Kerk "vrede en eenheid voor zichzelf en heel de mensenfamilie afsmeekt en de gelovigen onderling hun kerkelijke gemeenschap (communio) en hun wederzijdse liefde tot uitdrukking brengen, voordat zij communiceren in het sacrament" Vgl. Paus Benedictus XVI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Het Sacrament van de Liefde - Over de Eucharistie, bron en hoogtepunt van het leven en de zending van de Kerk, Sacramentum Caritatis (22 feb 2007), 49, dat het Lichaam van Christus, de Heer, is.
In zijn Postsynodale Apostolische Adhortatie Paus Benedictus XVI - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Sacramentum Caritatis
Het Sacrament van de Liefde - Over de Eucharistie, bron en hoogtepunt van het leven en de zending van de Kerk
(22 februari 2007) vertrouwde Paus Benedictus XVI aan deze Congregatie de taak toe de kwestie aangaande de vredeswens Vgl. Paus Benedictus XVI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Het Sacrament van de Liefde - Over de Eucharistie, bron en hoogtepunt van het leven en de zending van de Kerk, Sacramentum Caritatis (22 feb 2007), 49. 2e voetnoot in deze alinea te overwegen, opdat de gewijde aard van de Eucharistieviering en de zin voor het mysterie tijdens de sacramentele Communie behouden zouden blijven: "De Eucharistie is van nature een sacrament van vrede. Deze dimensie van het eucharistisch mysterie wordt in de liturgische viering op bijzondere wijze uitgedrukt door de vredeswens. Het gaat hier zonder twijfel om een teken van grote waarde. Vgl. Joh. 14, 27
In onze tijd, die zo schrikbarend veel conflicten kent, krijgt dit gebaar, ook gezien vanuit het algemeen gevoel, een bijzondere betekenis, in zoverre de Kerk het steeds meer als haar opdracht gaat beschouwen van de Heer de gave van de vrede en de eenheid voor zichzelf en voor de gehele mensenfamilie af te smeken. ( ... ) Op grond van dit alles is het begrijpelijk dat de vredesritus in de liturgieviering dikwijls heel intens wordt ervaren. Toch benadrukte de Bisschoppensynode in dit verband dat het zinvol is dit gebaar, dat overdreven vormen kan aannemen en uitgerekend vlak voor de Communie verwarring kan veroorzaken, binnen de perken te houden. Het is goed eraan te herinneren dat de grote waarde van het gebaar geenszins vermindert door de soberheid die noodzakelijk is om een sfeer te bewaren die bij de viering past. Men kan de vredesgroet bijvoorbeeld beperken tot de mensen in de onmiddellijke omgeving." Paus Benedictus XVI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Het Sacrament van de Liefde - Over de Eucharistie, bron en hoogtepunt van het leven en de zending van de Kerk, Sacramentum Caritatis (22 feb 2007), 49
Dit onderwerp is van groot belang. Indien de gelovigen de juiste betekenis van de vredesritus niet begrijpen en er door hun rituele gebaren geen blijk van geven deze betekenis te beleven, wordt afbreuk gedaan aan het christelijk begrip van vrede en wordt schade berokkend aan hun vruchtbare deelname aan de Eucharistie. Naast de reeds verwoorde overwegingen, die de basis kunnen vormen voor een passende catechese over dit onderwerp door middel van enkele bijzondere richtlijnen, wordt daarom een aantal maatregelen aanbevolen ten dienste van een verstandige afweging van de bisschoppenconferenties:
De nauwe band tussen de lex orandi en de lex credendi moet vanzelfsprekend ook de lex vivendi omvatten. Voor katholieken gaat de serieuze verplichting om te bouwen aan een meer rechtvaardige en vreedzame wereld vandaag de dag samen met een dieper verstaan van het christelijke begrip van vrede, en dit is vervolgens. voor een groot deel weer afhankelijk van de ernst waarmee onze particuliere Kerken de gave van de vrede ontvangen en afsmeken en deze tot uitdrukking brengen in de liturgische viering. Wij sporen aan en nodigen uit tot het zetten van daadwerkelijke stappen op dit terrein, omdat de kwaliteit van onze eucharistische deelname hiervan afhangt en de werkdadigheid van ons toebehoren tot hen die, zoals de zaligsprekingen het uitdrukken, vredestichters zijn. Vgl. Mt. 5, 9. v
Aan het einde van deze overwegingen sporen wij de bisschoppen dan ook aan en, onder hun leiding, ook de priesters om in hun eigen liturgische en geestelijke vorming en door een passende catechese voor de gelovigen het geestelijke begrip van de vredesritus tijdens de viering van de heilige Mis te overwegen en te verdiepen. Christus is onze vrede, Vgl. Ef. 2, 14 de goddelijke vrede, die door profeten en engelen werd aangekondigd en die Hij zelf in zijn Paasmysterie heeft binnengebracht in de wereld. Deze vrede van de verrezen Christus wordt in de viering afgesmeekt, verkondigd en rijkelijk meegedeeld, ook door middel van een menselijk gebaar dat verheven is tot een heilige aangelegenheid.
Paus Franciscus heeft op 7 juni 2014 goedgekeurd en bevestigd hetgeen staat in deze Rondzendbrief die door de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Regeling van de Sacramenten werd voorbereid, en hij heeft opdracht gegeven het openbaar te maken.
Bij de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Regeling van de Sacramenten, 8 juni 2014, hoogfeest van Pinksteren.
Antonius kard. Cafiizares Llovera,
prefect
+ Arturus Roche, aartsbisschop
secretaris