DE DRIE-ENE GOD, EENHEID VAN DE MENSEN. HET CHRISTELIJK MONOTHEïSME TEGEN HET GEWELD(fragment)
(Soort document: Internationale Theologische Commissie)
17 januari 2014
De echte liefde wordt dus niet verward met gebrek aan moed en niet aangezien voor een onverantwoordelijke naïviteit die totaal geen weet heeft van de dialectiek van Geesten kracht. Roepingsverhalen als die van Abraham (
Gen. 12, 1-3), Mozes (
Ex. 3, 1-10) en Jeremia (
Jer. 1, 4-10) zijn het sprekendste voorbeeld van de scherp getekende liefdesgeschiedenis van de gelovige met God ten bate van de mens. De dialectiek van gehoorzaamheid en vrijheid waarin de gelovige verwikkeld is, is in de logica van de liefde van God een scherp getekend en ernstig drama. Ten slotte herinneren vele gelijkenissen van het koninkrijk, alsook de symbolische voorstellingen van de nieuwtestamentische eschatologie ons eraan dat, waar we van de ene kant de mislukkingen van het zondige geweld van de ene mens tegen de andere aan de gerechtigheid van God moeten overlaten, van de andere kant de gerechtigheid en de overwinning van de liefde van God zich altijd manifesteren aan de horizon van een daad van getuigenis, die zich met de kracht van de Geest verzet tegen de ongerechtigheid van de geschiedenis; dit bevestigt dat Gods gerechtigheid onherroepelijk tot voltooiing zal komen. Zo houdt de liefde, die tot aan de laatste dag de weg van bekering en barmhartigheid openhoudt waarvoor men met zijn leven betaalt, haar belofte voor het volk van de zaligsprekingen verspreid onder de volken. En zij opent met haar macht voor de slachtoffers van het verraderlijke geweld (Apk 21)de ruimte en de tijd van de bevrijding en het behoud. De volken zullen worden geoordeeld op grond van het feit dat zij hen aan hun lot hebben overgelaten (
Mt. 25).
© 2014, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk
Vert. vanuit het Italiaans: dr. Jörgen Vijgen