24 juni 2014
Het boek Genesis laat man en vrouw zien als geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God; in wederzijdse aanvaarding bekennen zij zich als voor elkaar gemaakt. Vgl. Gen. 1, 24-31 Vgl. Gen. 2, 4b-25 Door de voortplanting zijn man en vrouw medewerkers geworden van God in het ontvangen en het doorgeven van het leven: “Door aan hun afstammelingen het menselijk leven door te geven werken man en vrouw, als echtgenoten en ouders, op een unieke manier mee aan het werk van de Schepper”. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 372 Hun verantwoordelijkheid strekt zich bovendien uit tot het behoeden van de schepping en de groei van de menselijke familie. In de Bijbelse traditie ontwikkelt zich het perspectief van de schoonheid van de menselijke liefde, de spiegel van de goddelijke, vooral in het Hooglied en de profeten.
Jezus heeft, toen Hij de menselijke liefde aannam, deze ook vervolmaakt Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk in de wereld van deze tijd, Gaudium et Spes (7 dec 1965), 49 en man en vrouw een nieuwe wijze van elkaar liefhebben toevertrouwd, die haar fundament heeft in de onherroepelijke trouw van God. In dit licht heeft de Brief aan de Efeziërs in de huwelijksliefde tussen man en vrouw “het grote geheim” herkend dat de liefde tussen Christus en de Kerk in de wereld tegenwoordig stelt. Vgl. Ef. 5, 31-32 Zij bezitten het charisma Vgl. 1 Kor. 7, 7 om de Kerk op te bouwen met hun huwelijksliefde en de taak van het voortbrengen en opvoeden van kinderen. Door een onlosmakelijke sacramentele band verbonden beleven de echtgenoten de schoonheid van de liefde, het vaderschap, het moederschap en de waardigheid om deel te nemen aan het scheppingswerk van God.
Benedictus XVI heeft in de encycliek Paus Benedictus XVI - Encycliek
Deus Caritas Est
God is Liefde
(25 december 2005) het thema weer opgepakt van de waarheid van de liefde tussen man en vrouw, die alleen ten volle wordt verlicht in het licht van de liefde van de gekruisigde Christus. Vgl. Paus Benedictus XVI, Encycliek, God is Liefde, Deus Caritas Est (25 dec 2005), 2 Hij herhaalt hoe “het huwelijk dat op een exclusieve en definitieve liefde berust, tot beeld wordt van de verhouding van God tot zijn volk en omgekeerd: de wijze waarop God liefheeft, tot maatstaf wordt van de menselijke liefde”. Paus Benedictus XVI, Encycliek, God is Liefde, Deus Caritas Est (25 dec 2005), 11 Bovendien brengt hij in de encycliek Paus Benedictus XVI - Encycliek
Caritas in Veritate
Liefde in Waarheid - Over de integrale ontwikkeling van de mens in liefde en waarheid
(29 juni 2009) het belang van de liefde naar voren als levensprincipe in de maatschappij Vgl. Paus Benedictus XVI, Encycliek, Liefde in Waarheid - Over de integrale ontwikkeling van de mens in liefde en waarheid, Caritas in Veritate (29 juni 2009), 44, de plaats waar men de ervaring van het gemeenschappelijk welzijn leert.
Paus Franciscus schrijft, wanneer hij in de Encycliek Paus Franciscus - Encycliek
Lumen Fidei
Licht van het geloof
(29 juni 2013) de band tussen gezin en geloof behandelt: “De ontmoeting met Christus, het zich laten grijpen en leiden door zijn liefde verbreedt de horizon van het bestaan, geeft het een vaste hoop, die niet teleurstelt. Het geloof is geen toevluchtsoord voor mensen zonder moed, maar de verbreding van het leven. Het doet een grootse roeping ontdekken, de roeping tot de liefde, en garandeert dat deze liefde betrouwbaar is, dat het de moeite waard is zich hieraan over te geven, omdat het fundament ervan gelegen is in de trouw van God, die sterker is dan iedere broosheid van ons”. Paus Franciscus, Encycliek, Licht van het geloof, Lumen Fidei (29 juni 2013), 53