Joseph Kardinaal Ratzinger - 31 mei 2004
Naar Maria kijken en haar navolgen betekent echter niet dat de Kerk een passieve houding zou moeten aannemen, die gebaseerd is op een achterhaald idee van vrouwelijkheid en haar gevaarlijk kwetsbaar maakt in een wereld die gedomineerd wordt door overheersing en macht. De weg van Christus is noch die van overheersing Vgl. Fil. 2, 6 , noch die van macht in wereldlijke zin Vgl. Joh. 18, 36 . Van de Zoon van God kunnen we leren dat deze 'passiviteit' in feite de weg van de liefde is; het is een koninklijke macht die alle geweld overwint; het is 'passie' die de wereld verlost van zonde en dood en de mensheid herschept. De Gekruisigde die de apostel Johannes aan Zijn moeder toevertrouwde nodigt Zijn Kerk uit van Maria het geheim te leren van de liefde die overwint.
De verwijzing naar Maria, en haar houding van luisteren, verwelkomen, nederigheid, trouw, lofprijzing en wachten, geeft de Kerk op geen enkele wijze een identiteit die gebaseerd is op een toevallig, historisch bepaald model van vrouwelijkheid, doch plaatst haar in het verlengde van de geestelijke geschiedenis van Israël. In en door Jezus wordt deze houding de roeping van iedere gedoopte. Onafhankelijk van levensomstandigheden, verschillende roepingen met of zonder openbare verantwoordelijkheid, vormt deze houding een essentieel aspect van het christelijk leven. Terwijl de genoemde eigenschappen kenmerkend zouden moeten zijn voor iedere gedoopte, beleven vrouwen deze op een bijzonder intense en natuurlijke wijze. Zo spelen vrouwen een zeer belangrijke rol in het leven van de Kerk. Ze roepen bij alle gelovigen de houding van Maria in herinnering en dragen op unieke wijze bij tot het tonen van het ware gezicht van de Kerk, de Bruid van Christus en de Moeder van de gelovigen.
In dit perspectief begrijpen we ook dat het feit dat de priesterwijding aan mannen is voorbehouden Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Priesterwijding voorbehouden aan mannen, Ordinatio Sacerdotalis (22 mei 1994) Vgl. Congregatie voor de Geloofsleer, Twijfel over de leer van de Apostolische Brief "Ordinatio Sacerdotalis" (28 okt 1995) op geen enkele wijze een belemmering is voor de vrouw om door te dringen tot het hart van het christelijk leven. Vrouwen zijn geroepen om unieke voorbeelden en getuigen te zijn voor alle Christenen van de wijze waarop de Kerk als Bruid met liefde op de liefde van de Bruidegom moet antwoorden.