• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x
De pausen uit de meer recente tijden hebben veel nadruk gelegd op de belangrijkheid van de rol van de leken in de missieactiviteit Vgl. Paus Pius XII, Encycliek, Over de bevordering van de Christelijke missie, Evangelii Praecones (2 juni 1951) Vgl. Paus Pius XII, Encycliek, Over de toestand van de Afrikaanse missie, Fidei Donum (21 apr 1957) Vgl. H. Paus Johannes XXIII, Encycliek, De Opperherder - over de missionerende taak van de Kerk bij de 40e verjaardag van de Apostolische Brief Maximum Illud van Paus Benedictus XV, Princeps Pastorum (28 nov 1959) Vgl. H. Paus Paulus VI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de Evangelisatie in de Moderne Wereld, Evangelii Nuntiandi (8 dec 1975), 70-73. In de apostolische exhortatie H. Paus Johannes Paulus II - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Christifideles laici
Over de roeping en de zending van de leken in de Kerk
(30 december 1988)
heb ook ik uitdrukkelijk geschreven over de “blijvende zending van het brengen van het evangelie aan allen die Christus, de Verlosser van de mens, nog niet kennen; en dat zijn miljoenen en miljoenen mannen en vrouwen H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de roeping en de zending van de leken in de Kerk, Christifideles laici (30 dec 1988), 35; en ook over de dienovereenkomstige verplichting van de leken. De missie is een taak van heel het volk Gods. Ook al eist de stichting van een nieuwe kerk de Eucharistie en dus het priesterlijk dienstwerk, toch is die missie onder de niet-christenen, die zich ontplooit in veelsoortige vormen, een taak van alle gelovigen.

De deelname van de leken, zowel van afzonderlijke gelovigen en gezinnen als van de gehele gemeenschap, aan de uitbreiding van het geloof blijkt duidelijk vanaf de eerste tijden van het christendom. Daaraan heeft Pius XII herinnerd, die in zijn eerste missie-encycliek feiten uit de geschiedenis van de lekenmissie voor de geest heeft geroepen Vgl. Paus Pius XII, Encycliek, Over de bevordering van de Christelijke missie, Evangelii Praecones (2 juni 1951). In de moderne tijden heeft de actieve deelname van mannelijke en vrouwelijke lekenmissionarissen niet ontbroken.

Hoe zou men de belangrijke rol vergeten die de vrouwelijke leken gespeeld hebben, hun werk in de gezinnen, in de scholen, in het politieke, maatschappelijke en culturele leven en in het bijzonder hun onderricht van de christelijke leer? Ja, men moet erkennen – en het is een eretitel – dat sommige kerken ontstaan zijn dank zij de activiteit van mannelijke en vrouwelijke lekenmissionarissen.

Het Tweede Vaticaans Concilie heeft deze traditie bevestigd en het missiekarakter van het hele volk Gods geïllustreerd, in het bijzonder het lekenapostolaat Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk, Lumen Gentium (21 nov 1964), 17.33, en het heeft de specifieke bijdrage onderstreept die de leken geroepen zijn te geven in de missieactiviteit Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Decreet, Over de missie-activiteit van de Kerk, Ad Gentes Divinitus (7 dec 1965), 35-36.41. De noodzaak dat alle gelovigen delen in deze verantwoordelijkheid is niet alleen een kwestie van apostolische doelmatigheid naar een plicht en een recht op grond van de waardigheid van gedoopte, waardoor “de lekengelovigen van hun kant deelnemen aan het drievoudige ambt van Jezus Christus, het priesterlijke, profetische en koninklijke ambt” H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de roeping en de zending van de leken in de Kerk, Christifideles laici (30 dec 1988), 14. Zij zijn daarom “gehouden aan de algemene verplichting en genieten het recht, hetzij ieder afzonderlijk hetzij gezamenlijk in verenigingen, er zich voor in te zetten dat de goddelijke heilsboodschap door alle mensen overal ter wereld gekend en aanvaard wordt; deze verplichting dringt zelfs des te meer in die omstandigheden waarin de mensen alleen door hen het evangelie kunnen horen en Christus leren kennen” Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 255 Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Decreet, Over het lekenapostolaat, Apostolicam Actuositatem (18 nov 1965), 6.13. Door de seculiere karaktertrek die hun eigen is, hebben zij bovendien de bijzondere roeping het Rijk van God te zoeken “door de tijdelijke aangelegenheden te behartigen en volgens de wil van God te regelen” 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk, Lumen Gentium (21 nov 1964), 31 Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 225. 2.

De sectoren van missionerende aanwezigheid en werkzaamheid van de leken zijn zeer ruim: hun “eigen terrein (...) is de uitgebreide en gecompliceerde wereld van de politiek, het sociale leven, de economie” H. Paus Paulus VI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de Evangelisatie in de Moderne Wereld, Evangelii Nuntiandi (8 dec 1975), 70 op lokaal, nationaal en internationaal plan. Binnen de Kerk zijn er verschillende soorten diensten, functies, ambten en vormen van stimulering van het christelijke leven. Ik herinner aan de grote ontwikkeling van de “kerkelijke bewegingen” die als een nieuw verschijnsel opgekomen zijn in de laatste tijd en een sterke missionaire geest hebben. Als zij met nederigheid hun plaats innemen in het leven van de plaatselijke kerken en met hartelijkheid door de bisschoppen priesters opgenomen worden in de diocesane en parochiële structuren, zijn de bewegingen een echte geve van God voor de nieuwe evangelisatie en voor de eigenlijke missieactiviteit. Ik beveel dus aan ze te verspreiden en er gebruik van te maken weer kracht te geven aan het christelijke leven, vooral onder de jongeren en aan de evangelisatie, in een pluralistische visie van de wijzen waarop men zich kan verenigen en uitdrukken.

In de missieactiviteit moeten de verschillende vormen waarin de lekenstand zich uitdrukt, ten nutte gemaakt worden met eerbiediging van hun aard en doeleinden. Mogen verenigingen van lekenmissionarissen, internationale christelijke organisaties van vrijwilligers, kerkelijke bewegingen, groepen en genootschappen van verschillende soort zich inzetten voor de missie ad gentes in samenwerking met de plaatselijke kerken. Op deze wijze zal de groei bevorderd worden van een “volwassen en verantwoordelijke lekenstand” waarvan de vorming “in de jonge kerken (...) een wezenlijk en onmisbaar element van de plantatio Ecclesiae” is H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de roeping en de zending van de leken in de Kerk, Christifideles laici (30 dec 1988), 35.

Document

Naam: REDEMPTORIS MISSIO
Over de blijvende geldigheid van de missie-opdracht
Soort: H. Paus Johannes Paulus II - Encycliek
Auteur: H. Paus Johannes Paulus II
Datum: 7 december 1990
Copyrights: © 1991 - Stichting R.K. Voorlichting
Bewerkt: 15 april 2022

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2024, Stg. InterKerk, Schiedam, test