Paus Benedictus XVI - 19 augustus 2009
Video van de gehele audiëntie met Italiaanstalig commentaar
Geliefde broeders en zusters,
Vandaag is het de liturgische gedachtenis van de heilige Johannes Eudes, onvermoeibaar apostel van de devotie tot de Heilige Harten van Jezus en Maria, die leefde in Frankrijk op het einde van de XVIIe eeuw, een eeuw die getekend was door tegengestelde religieuze stromingen en ook door ernstige politieke problemen. Het is de tijd van de Dertigjarige Oorlog, die niet alleen een groot deel van het midden van Europa verwoest heeft maar ook de zielen. Terwijl misprijzen voor het christelijk geloof door zekere overheersende gedachtestromingen verspreid werd, wekte de Heilige Geest een zeer ijverige geestelijke vernieuwing op, met personaliteiten van formaat zoals de Bérulle, de heilige Vincentius a Paulo, de heilige Louis M. Grignion de Montfort en de heilige Johannes Eudes. Onder de vruchten van deze grote “Franse school” van heiligheid bevond zich ook de heilige Johannes-Marie Vianney. Door een mysterieus plan van de Voorzienigheid verklaarde mijn vereerde voorganger Pius IX op 31 mei 1925, Johannes Eudes en de pastoor van Ars samen heilig, en bood hij aan de Kerk en de hele wereld twee buitengewone voorbeelden van priesterheiligheid.
Ook vandaag is er nood aan priesters die getuigen van de oneindige barmhartigheid van God door een leven te leiden dat helemaal door Christus “veroverd” is en het is nodig dat zij dit leren vanaf de jaren van hun opleiding op het seminarie. Na de Synode van 1990, heeft Paus Johannes Paulus II de Apostolische Exhortatie gepubliceerd “H. Paus Johannes Paulus II - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Pastores Dabo Vobis
Ik zal u herders geven - N.a.v. de Bisschoppensynode over de priesteropleidingen
(25 maart 1992)” waarin hij de richtlijnen van het Concilie van Trente herneemt en bijwerkt en bijzonder de noodzakelijke continuïteit benadrukt tussen het beginmoment en het permanente moment van de opleiding; voor hem, voor ons, is dat een waar vertrekpunt voor een authentieke hervorming van het leven en het apostolaat van de priesters en het is eveneens het centrale punt opdat de “nieuwe evangelisatie” niet slechts een aantrekkelijke slogan zou zijn maar in de realiteit zou omgezet worden. De fundamenten die door de opleiding aan het seminarie gelegd worden, zijn de onvervangbare “humus spirituale” - “geestelijke humus” waarin men “Christus” kan “leren kennen” door zich geleidelijk af te stemmen op Hem, de ene Hogepriester en Goede Herder. De seminarietijd moet dus beschouwd worden als de verwezenlijking van het ogenblik waarop de Heer Jezus de apostelen na hun roeping en vóór hun uitzending om te prediken, vraagt bij Hem te blijven. Vgl. Mc. 3, 14
Wanneer de heilige Marcus de roeping van de twaalf apostelen vertelt, zegt hij ons dat Jezus een dubbel doel had: het eerste was dat zij met Hem zouden zijn, het tweede dat zij zouden gezonden worden om te prediken. Doch door steeds met Hem op weg te zijn, verkondigen zij Christus werkelijk en brengen zij de werkelijkheid van het Evangelie in de wereld.
In de loop van dit Priesterjaar nodig ik u, geliefde broeders en zusters, uit te bidden voor de priesters en voor ieder die zich voorbereidt om de buitengewone gave van het priesterambt te ontvangen. Ik richt mij tot allen, eindigend met de oproep van de heilige Johannes Eudes die tot de priesters zei:
“Geef u aan Jezus, om in de onmetelijkheid van Zijn groot Hart binnen te gaan, dat het hart bevat van zijn Heilige Moeder en van alle heiligen en om u in die afgrond van liefde, naastenliefde, barmhartigheid, nederigheid, zuiverheid, geduld, onderwerping en heiligheid te verliezen”. H. Johannes Eudes, Tractatus de admirabili corde Jesu. III, 2