Paus Benedictus XVI - 1 januari 2009
Vereerde broeders,
Heren ambassadeurs,
geliefde broeders en zusters,
Op deze eerste dag van het jaar brengt de Goddelijke voorzienigheid ons bijeen voor een viering die ons telkens aangrijpt door de rijkdom en schoonheid van haar overeenkomsten: het nieuwe burgerlijk jaar valt op het hoogtepunt van het kerstoctaaf, waarop het Goddelijk moederschap van Maria gevierd wordt, en beide vinden een geslaagde synthese in de Werelddag voor de Vrede. In het licht van Christus’ geboorte ben ik gelukkig u mijn beste wensen voor het pas begonnen jaar aan te bieden. In het bijzonder aan kardinaal Renato Raffaele Martino en zijn medewerkers van de Pauselijke Raad “Gerechtigheid en Vrede”, met bijzondere dank voor hun waardevolle diensten. Ook aan Staatssecretaris, kardinaal Tarcisio Bertone en heel het Staatssecretariaat; en zeer hartelijk aan de Heren Ambassadeurs die hier vandaag talrijk aanwezig zijn. Mijn wensen verwoorden de wens die de Heer zelf tot ons richt in de liturgie van het woord. Een woord dat vertrekt vanuit het gebeuren in Bethlehem, zoals het in zijn historische werkelijkheid voor de geest gebracht wordt in het Evangelie van Lucas (Lc. 2, 16-21) en zoals het in heel zijn draagwijdte van heil herlezen wordt door de apostel Paulus (Gal. 4, 4-7), wordt een zegen voor het volk Gods en heel de mensheid.
“Gij, die de Schepper van de wereld zijt, ontbeert kleding en warmte, o mijn Heer. Lief klein Kind, hoezeer vergroot deze armoede mijn liefde voor U, want zij maakte U ook tot een arme liefde”.Ziedaar het antwoord: Zijn liefde voor ons heeft Jezus niet alleen gedreven om mens te worden maar ook arm. In dezelfde gedachtegang kunnen wij de heilige Paulus citeren in de tweede Brief aan de Korinthiërs: “Want de liefdedaad van onze Heer Jezus Christus hoef ik u niet in herinnering te brengen: hoe Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij rijk zoudt worden door zijn armoede” Vgl. 2 Kor. 8, 9 . Getuige bij uitstek van deze armoede, uit liefde gekozen, is de heilige Franciscus van Assisi. De franciscaanse beweging is in de geschiedenis van de Kerk en de christelijke beschaving, een stroming die uitgedragen wordt door evangelische armoede, die veel goed gedaan heeft en die dat in de Kerk en de mensenfamilie blijft doen. Terugkomend op de prachtige synthese van de heilige Paulus over Jezus, is het van belang – ook voor onze overweging van vandaag – dat ze de Apostel werd ingegeven precies toen hij de christenen van Korinthe tot edelmoedigheid opriep bij hun collecte voor de armen. Hij legt uit: “Het is niet de bedoeling dat gij door anderen te ondersteunen uzelf in verlegenheid brengt. Er moet een zeker evenwicht tot stand komen” (2 Kor. 8, 13).
Het is dus noodzakelijk dat men probeert een “deugdzame cirkel” te leggen rond armoede waarvoor moet “gekozen” worden en armoede die moet “bestreden” worden. Hier gaat een productieve weg open voor het heden en de toekomst van de mensheid, die men als volgt zou kunnen samenvatten: om onrechtvaardige armoede te bestrijden die zoveel mannen en vrouwen neerdrukt en de vrede voor iedereen bedreigt, moeten matigheid en solidariteit opnieuw ontdekt worden als evangelische en tegelijk universele waarden. Concreter, men kan armoede niet doeltreffend bestrijden indien men niet doet wat de heilige Paulus aan de Korintiërs schrijft, als men namelijk niet probeert “gelijkheid te scheppen” door de afstand te verkleinen tussen hen die het overbodige verspillen en hen die zelfs het noodzakelijke ontberen. Dat veronderstelt keuzes voor rechtvaardigheid en matigheid, keuzes die trouwens vereist worden door een wijs beheer van de beperkte rijkdommen van de aarde. Wanneer de heilige Paulus zegt dat Jezus Christus ons door Zijn armoede verrijkt heeft, biedt hij een belangrijke oriëntatie, niet alleen op theologisch maar ook op sociologisch vlak. Niet in de zin, dat armoede een waarde op zich is, maar dat zij de conditie is waarin solidariteit tot stand komt. Wanneer Franciscus van Assisi zich van zijn bezit ontdoet, maakt hij een keuze die een getuigenis is, rechtstreeks door God geïnspireerd, maar tegelijk toont hij iedereen de weg van het vertrouwen op de Voorzienigheid. Zo is de gelofte van armoede in de Kerk het engagement van sommigen, maar herinnert zij iedereen aan de vereiste zich los te maken van materieel bezit en aan de voorrang van de rijkdom van de geest. Ziedaar dus de boodschap die wij vandaag moeten opnemen: de armoede van Christus’ geboorte in Bethlehem is naast een reden van aanbidding voor de christenen, ook een levensschool voor elke mens. Zij leert ons dat armoede, zowel materiële als geestelijke armoede, bestreden wordt door solidariteit, die Jezus gedreven heeft om onze menselijke staat te delen.
Tot Maria, Moeder van Gods Zoon die onze broeder geworden is, richten wij met vertrouwen ons gebed opdat Zij ons zou helpen Zijn spoor te volgen, de armoede te bestrijden en te overwinnen, ware vrede op te bouwen die een “opus iustitiae” is. Wij vertrouwen Haar het diepe verlangen van de grote meerderheid van het Israëlische en Palestijnse volk toe, te leven in de vrede des harten die nogmaals bedreigd wordt door het massaal geweld dat in de Gazastrook is losgebarsten als reactie op ander geweld. Geweld, haat en gebrek aan vertrouwen zijn ook vormen van armoede – misschien de ergste – die moeten “bestreden” worden. Mogen zij het niet halen! In deze droevige dagen hebben de herders van de Kerken in die zin gesproken. Met hen en met hun dierbare gelovigen, in het bijzonder de kleine maar vurige parochie van Gaza, leggen wij onze zorgen voor het heden en onze vrees voor de toekomst aan de voeten van Maria, maar ook onze gegronde hoop dat met de wijze en scherpzinnige bijdrage van iedereen het niet onmogelijk zal zijn om naar elkaar te luisteren, elkaar tegemoet te gaan en concrete antwoorden te geven op de wijd verspreide verzuchting te leven in vrede, veiligheid en waardigheid.
Wij zeggen tot Maria: begeleid ons, Hemelse Moeder van de Verlosser, heel dit jaar dat vandaag begint en verkrijg van God de gave van de vrede voor het Heilig Land en voor heel de mensheid. Heilige Moeder van God, bid voor ons.
Amen.