• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x

Het eerste gevolg van het missen van de tweede methodologische niveau is dat de Bijbel dat een boek van de historie wordt, waaruit men wel morele ervaringen kan betrekken en de geschiedenis kan ervaren, maar het Boek als zodanig spreekt alleen over het verleden en gaat om een niet werkelijk theologisch, maar om een zuivere historie beschrijvende exegese, literatuurgeschiedenis. Dat is het eerste gevolg: de Bijbel blijft aan het verleden verbonden en spreekt alleen over wat geweest is.

Een volgend, nog veel zwaarwegend gevolg vinden we daar, waar de hermeneutiek van het door Dei Verbum weergegeven geloof verdwijnt en door een andere, geseculariseerde en positieve hermeneutiek vervangen wordt, waarvan de basissleutel de overtuiging is, dat het goddelijke niet in de geschiedenis van de mensen verschijnt. Bij deze hermeneutiek moet - steeds wanneer het goddelijke element tevoorschijn lijkt te komen - verklaard worden, waarom deze indruk ontstaat, om vervolgens alles op het menselijke vlak terug te brengen. Daardoor ontstaat er een uitleg, die de historiciteit van de goddelijke elementen ontkent.

Dat komt met name voor in de "mainstream" van de exegese in Duitsland. Men ontkent bijv. dat de Heer de Heilige Eucharistie ingesteld heeft en zegt, dat het lichaam van Jezus in het graf gebleven is. De Opstanding zou in dit geval geen historische gebeurtenis zijn, maar een puur theologische inzicht. Men stelt dit, omdat een hermeneutiek van het geloof ontbreekt: zo wordt een profaan-filosofische hermeneutiek bevestigd, die het niet voor mogelijk houdt, dat het goddelijke binnengetreden is in de geschiedenis en daar werkelijk tegenwoordig is. De afwezigheid van dit tweede methodologische niveau heeft een diep gat tussen de wetenschappelijke exegese en de Lectio Divina gecreëerd. Daardoor ook komt het soms tot een radeloosheid bij de voorbereiding op de homilie. Waar de exegese geen theologie is, kan de Heilige Schrift niet de ziel van de theologie zijn, en omgekeerd, waar de theologie niet wezenlijk de uitleg van de Schrift in de Kerk is, heeft de theologie geen fundament meer.

Document

Naam: REFLEXIE OVER HET THEMA VAN DE 12E BISSCHOPPENSYNODE
Bij het begin van de 14e algemene bijeenkomst bij het begin van de beraadslagingen
Soort: Paus Benedictus XVI - Toespraak
Auteur: Paus Benedictus XVI
Datum: 14 oktober 2008
Copyrights: © 2008, Libreria Editrice Vaticana
Alineanummering en -indeling van de redactie
Bewerkt: 7 november 2019

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2024, Stg. InterKerk, Schiedam, test