• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x
C.III.6 - De betekenis van het leergezag voor de eigentijdse interpretatie

De in het voorafgaande opgestelde criteria zouden onvolledig zijn, als wij niet afsluitend zouden herinneren aan de functie van het kerkelijk leergezag, waaraan de authentieke interpretatie van het geschreven en overgeleverde Woord van God is toevertrouwd en dat zijn gezagvolle zending uitoefent in naam van Jezus Christus en onder de bijstand van de Heilige Geest. Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 10 Zijn taak is niet slechts zogezegd als opperste notaris het proces van interpretatie in de Kerk afsluitend te legitimeren. Het leergezag dient dit proces ook te stimuleren, te begeleiden, te sturen en aan dit proces - in de mate dat het tot een positieve afsluiting komt - door de ambtelijke bevestiging een objectieve en algemeen-verplichtende autoriteit te verlenen. Zo geeft het aan de afzonderlijke Christen een oriëntatie en zekerheid te midden van het verwarrende pluralisme van stemmen en te midden van een nooit aflatend theologisch dispuut. Dit kan in zeer veelzijdige wijze en met verschillende graden van verplichting plaatsvinden, te beginnen met de alledaagse verkondiging, de vermaning en bemoediging tot aan de authentieke of zelfs onfeilbare leerstellige formuleringen.

„Als de christelijke leer in een ernstig twijfelachtige wijze of zelfs op een manier wordt voorgehouden die helemaal niet verenigbaar is met het kerkelijk geloof, heeft de Kerk het recht de dwaling als zodanig aan te duiden ; zij heeft dan de plicht de dwaling uit te sluiten en haar zelfs formeel te verwerpen als laatste middel om het geloof van Gods volk te beschermen”. „Een christendom dat eenvoudig niet meer zou kunnen zeggen wat het is en wat het niet is of waar zijn grenzen lopen, zou niets meer te zeggen hebben”. De apostolische functie van het anathema is ook tegenwoordig het recht van het kerkelijk ambt en het kan tot zijn plicht worden. Internationale Theologische Commissie, Pluralisme: Eenheid van geloof en theologisch pluralisme (11 okt 1972). Commentaar, in: Die Einheit des Glaubens und der theologische Pluralismus, Einsiedeln 1973, p. 48 ; 50 e.v.)

Elke interpretatie van het dogma moet dienstbaar zijn aan het ene doel: uit de letter van het dogma dient „geest en leven” voort te komen in de Kerk en bij de afzonderlijke gelovige. Zo dient uit de herinnering aan de traditie van de Kerk in elke tijd opnieuw hoop te ontkiemen. Te midden van de veelheid van menselijke, culturele, raciale, economische en politieke situaties dient de eenheid en de katholiciteit van het geloof als teken en instrument voor de eenheid en de vrede in de wereld versterkt en bevorderd te worden. Het gaat erom dat de mensen door de kennis van de ene ware God en zijn Zoon Jezus Christus het eeuwig leven bezitten (Joh. 17, 3).

Document

Naam: DE INTERPRETATIE VAN HET DOGMA
Soort: Internationale Theologische Commissie
Datum: 1 oktober 1989
Copyrights: © 1990, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk / Nederlandse Bisschoppenconferentie / Kerkelijke Documentatie 1990, nr 5, p. 21-45
Vert. vanuit het Duits: prof. dr. J. Ambaum m.m.v. prof. dr. L. Elders s.v.d.
Bewerkt: 1 september 2021

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2025, Stg. InterKerk, Schiedam, test