15 april 1993
Erkend moet worden dat sommige hermeneutische theorieën niet geschikt zijn voor de interpretatie van de Schrift. Zo leidt bijvoorbeeld de existentiële interpretatie van Bultmann ertoe dat de christelijke boodschap in het dwangbuis van een bepaalde filosofie wordt gedwongen. Ten gevolge van de vooronderstellingen waarop deze hermeneutiek berust, verliest de religieuze boodschap van de Bijbel bovendien grotendeels haar objectieve werkelijkheid (ten gevolge van een excessieve ‘ontmythologisering’) en bestaat het gevaar dat ze ondergeschikt raakt aan een antropologische boodschap. De filosofie wordt de norm voor de interpretatie, eerder dan dat zij als instrument dient tot het verstaan van wat in iedere interpretatie centraal staat: de persoon van Jezus Christus en de heilsgebeurtenissen die in onze geschiedenis hebben plaats gevonden. Een authentieke interpretatie van de Schrift vraagt dus allereerst het aanvaarden van een betekenis die vervat ligt in gebeurtenissen en, op eminente wijze, in de persoon van Jezus Christus.
Die betekenis wordt uitgedrukt in de teksten. Om een puur subjectieve wijze van lezen te vermijden moet een op de tegenwoordige tijd toegesneden interpretatie gefundeerd worden op bestudering van de tekst. De vooronderstellingen van een dergelijke wijze van verstaan moeten voortdurend worden onderworpen aan controle vanuit de tekst.
De Bijbelse hermeneutiek maakt deel uit
van de algemene hermeneutiek die van toepassing is op iedere literaire
en historische tekst; maar tegelijk heeft zij in die algemene hermeneutiek
een heel eigen plaats. Wat haar zo bijzonder maakt dankt zij aan haar
object. De heilsgebeurtenissen en hun voltrekking in de persoon van
Jezus Christus geven betekenis aan heel de menselijke geschiedenis.
De nieuwe historische interpretaties kunnen die rijkdom aan betekenis
alleen maar ontsluieren of ontvouwen. Het verstand alleen kan het Bijbels
relaas van die gebeurtenissen niet volledig doorgronden. De interpretatie
vereist bepaalde vooronderstellingen, zoals het levend geloof van de
kerkelijke gemeenschap en het licht van de Geest. Naarmate de lezer
meer gaat leven in de Geest, groeit in hem of haar de mogelijkheid om
de werkelijkheden te verstaan waarover de Bijbeltekst spreekt.