
15 april 1993
Theologen en exegeten hebben de Bijbelse boodschap willen inpassen in een sociaal-politieke context en daarbij gebruik gemaakt van verschillende instrumenten om de maatschappelijke werkelijkheid te analyseren. Voor bepaalde stromingen in de bevrijdingstheologie was dat een analyse die uitging van bepaalde materialistische principes. In dat kader lazen zij ook de Bijbel. Bij deze praktijk zijn nogal wat vraagtekens gezet, vooral wat betreft het marxistisch beginsel van de klassenstrijd. Onder druk van de enorme sociale en politieke problemen is het hoofdaccent gelegd op een aardse eschatologie, soms ten nadele van transcendente aspecten van de schriftuurlijke eschatologie.
Door sociale en politieke veranderingen
komt de hier besproken benaderingswijze voor nieuwe vragen te staan,
en gaat zij op zoek naar nieuwe oriëntaties. Wil zij zich in de Kerk
verder ontwikkelen en vruchtbaar zijn, dan zal het van doorslaggevende
betekenis zijn dat zij inzicht geeft in haar hermeneutische uitgangspunten,
en ook duidelijk maakt hoe zij te werk gaat en hoe zij staat binnen
het geloof en de traditie van de gehele Kerk.