
15 april 1993
Tussen de religieuze teksten en de maatschappij waarin ze ontstaan zijn, is een wederzijds verband. Bij teksten uit de Bijbel is dit overduidelijk het geval. Om de Bijbel kritisch te kunnen bestuderen moet men dan ook zo nauwkeurig mogelijk op de hoogte zijn van de maatschappelijke omstandigheden die karakteristiek waren voor ieder van de verschillende leefmilieus waarin de Bijbelse tradities zich hebben gevormd. Zulke sociaalhistorische informatie moet worden aangevuld met een nauwkeurige sociologische verklaring, die wetenschappelijk uiteenzet wat de sociale situatie van ieder geval apart voor consequenties had.
De sociologische benadering maakt al lange tijd deel uit van de geschiedenis van de exegese. Een bewijs. daarvoor is de aandacht die de Formgeschichte heeft gewijd aan het leefmilieu waaruit de teksten afkomstig zijn (Sitz im Leben): men erkent dat de Bijbelse tradities het stempel dragen van de maatschappij en cultuur waarin ze werden doorgegeven. Tijdens de eerste dertig jaar van deze eeuw heeft de school van Chicago de sociaalhistorische situatie bestudeerd van het vroege christendom, en daarmee de historische kritiek in die richting sterk gestimuleerd. Sinds twintig jaar (1970-1990) is de sociologische benadering van de Bijbelse teksten een integraal onderdeel geworden van de exegese.