• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x
De Godheid van Jezus Christus wordt niet bewezen vanuit de Evangelies; het is een dogma dat het christelijk bewustzijn heeft afgeleid uit het begrip ‘Messias’.

Toen Jezus zijn dienstwerk uitoefende sprak hij niet met het doel om te onderwijzen dat hij de Messias was en evenmin bedoelde Hij met zijn mirakelen dit aan te tonen.

Het is geoorloofd toe te staan dat de Christus van de geschiedenis veel geringer is dan de Christus van het geloof.

In alle evangelische teksten is de naam ‘Zoon van God’ enkel gelijk aan de naam ‘Messias’. Geenszins betekent deze naam dat Christus de ware en natuurlijke Zoon is van God.

De leer over Christus, zoals overgeleverd door Paulus, Johannes en de Concilies van Nicea, Efese en Chalcedon is niet wat Jezus onderwees maar wat het Christelijk bewustzijn zich over Jezus heeft gevormd.
De natuurlijke betekenis van de teksten van de Evangelies kan niet verzoend worden met wat onze theologen leren omtrent het bewustzijn en de onfeilbare kennis welke Jezus Christus bezat.
Het is evident voor elkeen die niet geleid word door voorgevormde opinies dat Jezus ofwel een dwaling beleed betreffende de onmiddellijke messiaanse komst ofwel dat het grootste gedeelde van Zijn leer in de synoptische Evangelies authenticiteit mist.

De criticus kan niet beweren dat Christus een onbeperkte kennis bezat tenzij als hypothese -die historisch niet gevat kan worden en strijdig is met de morele zin-, nl. dat Christus als mens kennis van God bezat en toch niet wilde de kennis van zeer veel dingen mee te delen aan zijn leerlingen en het nageslacht.

Christus bezat niet altijd het bewustzijn van zijn messiaanse waardigheid.

De verrijzenis van de Verlosser is eigenlijk niet een historisch feit maar enkel een feit van de bovennatuurlijke orde dat bewezen noch bewijsbaar is en dat het Christelijke bewustzijn allengs uit andere feiten heeft afgeleid.

In den beginne bestond het geloof in de verrijzenis van Christus niet zozeer in het feit zelf van de verrijzenis maar in het onsterfelijke leven van Christus bij God.

De leer over de verzoenende dood van Christus is niet evangelisch maar enkel paulinisch.

Document

Naam: LAMENTABILI SANE EXITU
Syllabus van dwalingen van de modernisten
Soort: Heilig Officie
Auteur: Peter Palombelli
Datum: 3 juli 1907
Copyrights: © 2010, Acta Sanctae Sedis (1907), pp. 470-478
Vert. uit het Latijn: Drs. J. Vijgen; alineanummering en -verdeling naar Denzinger-Hünermann
Bewerkt: 7 november 2019

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2024, Stg. InterKerk, Schiedam, test