Paus Benedictus XVI - 14 november 2007
Beste broeders en zusters!
Vandaag zetten we de presentatie voort van de gestalte van de heilige Hiëronymus. Zoals we Paus Benedictus XVI - Audiëntie
H. Hieronymus (1) - zijn leven
(7 november 2007) hebben gezegd, wijdde hij zijn leven aan de studie van de Bijbel, en wel zozeer dat hij door een van mijn voorgangers, Paus Benedictus XV, erkend werd als een "uitmuntende leraar in de uitleg van de Heilige Schriften" Vgl. Paus Benedictus XV, Encycliek, Over de H. Hieronymus, Spiritus Paraclitus (15 sept 1920). Hiëronymus onderstreepte de vreugde en het belang van het zich vertrouwd maken met de bijbelse teksten: "Heb je niet de indruk alsof je, reeds hier op aarde, woont in het Rijk der hemelen, wanneer je temidden van deze teksten leeft, wanneer je ze bemediteert, wanneer je niets anders kent of zoekt?" H. Hieronymus, Epistolarium. 53, 10. Inderdaad, een dialoog aangaan met God, met zijn Woord, is in zekere zin de aanwezigheid van de Hemel, dat wil zeggen aanwezigheid van God. Omgaan met de bijbelse teksten, vooral met het Nieuwe Testament, is wezenlijk voor de gelovige, want "de Schrift niet kennen, is Christus niet kennen". Deze beroemde zin komt van hem en wordt ook door het Tweede Vaticaans Concilie aangehaald in de Constitutie 2e Vaticaans Concilie - Constitutie
Dei Verbum
Over de Goddelijke openbaring
(18 november 1965) 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 25.
Zeker, om steeds dieper door te dringen in het Woord van God is een constante en voortgaande toeleg noodzakelijk. Zo gaf Hiëronymus aan de priester Nepotianus de raad: "Lees heel dikwijls de goddelijke Schriften; ja, leg het Heilig Boek nooit uit je handen. Leer daaruit wat je te onderrichten hebt" H. Hieronymus, Epistolarium. 52, 7. Aan de Romeinse dame uit de hogere kringen, Leta, gaf hij deze raadgevingen voor de christelijke opvoeding van haar dochter: "Zorg er voor dat zij elke dag een stukje uit de Schrift bestudeert… Laat op het gebed de lezing volgen, en op de lezing het gebed… Dat zij in plaats van sierraden en zijden kleren de goddelijke Boeken liefheeft" H. Hieronymus, Epistolarium. 107, 9.12. Met de meditatie en de wetenschap van de Schriften "wordt het evenwicht van de ziel bewaard" H. Hieronymus, In Ephesios. prol.. Alleen een diepe geest van gebed en de hulp van de heilige Geest kunnen ons binnenleiden in het verstaan van de Bijbel: "Bij de uitleg van de Heilige Schrift hebben wij altijd de hulp nodig van de Heilige Geest" H. Hieronymus, In Mich.. 1,1,10,15.
Daarbij gaat het niet om een van buitenaf aan dit Boek gestelde eis; het Boek is juist de stem van het pelgrimerend Volk van God en alleen in het geloof van dit Volk hebben wij, om zo te zeggen, de juiste tonaliteit te pakken om de Schrift te begrijpen. Daarom vermaande Hiëronymus: "Blijf vast gehecht aan de overgeleverde leer die je onderwezen is, zodat je volgens de gezonde leer kunt aansporen en weerleggen die haar tegenspreken" H. Hieronymus, Epistolarium. 52, 7. In het bijzonder, zo concludeerde hij, moet iedere christen, gegeven het feit dat Jezus Christus zijn Kerk gegrondvest heeft op Petrus, in communio, in gemeenschap zijn "met de Leerstoel van de heilige Petrus. Ik weet dat op deze steenrots de Kerk gebouwd is" (Ep. 15,2). Bijgevolg verklaarde hij zonder omhaal: "Ik sta aan de kant van ieder die verenigd is met de Leerstoel van Petrus" H. Hieronymus, Epistolarium. 16.
Binnen ditzelfde thema van de coherentie, hoort dat hij opmerkt dat het Evangelie zich moet vertalen in houdingen van ware liefde, want in iedere mens is de Persoon van Christus zelf aanwezig. Waar hij zich bijvoorbeeld richt tot priester Paulinus (die later bisschop van Nola en heilig wordt), geeft Hiëronymus deze de raad: "De ware tempel van Christus is de ziel van de gelovige: houd het in ere, dit heiligdom, verfraai het, breng er je offergaven en ontvang er Christus. Waartoe de wanden versieren met kostbare stenen, als Christus van de honger sterft in de persoon van een arme?" H. Hieronymus, Epistolarium. 58, 7. Hiëronymus concretiseert: "Christus kleden in de armen, hem bezoeken in de lijdenden, hem voeden in de hongerenden, Hem opnemen in de daklozen" H. Hieronymus, Epistolarium. 130, 14. De liefde voor Christus, gevoed door de studie en de meditatie, doet ons elke moeilijkheid overwinnen: "Laten ook wij van Jezus Christus houden, zoeken wij steeds de vereniging met Hem: dan zal ons ook wat moeilijk is, makkelijk schijnen" H. Hieronymus, Epistolarium. 22,40.
De ouders zijn de voornaamste opvoeders van de kinderen, de eerste die je leren hoe te leven. Zich richtend tot de moeder van een meisje en vervolgens zinspelend op de vader, spoort Hiëronymus in alle helderheid aan, als bracht hij een fundamenteel vereiste tot uitdrukking voor elk menselijk schepsel dat aan het bestaan begint: "Laat zij in jou haar lerares vinden, en laat haar onervaren kinderlijkheid met verwondering naar je kijken. Laat ze noch in jou, noch in haar vader ooit houdingen zien die haar tot zonde zouden brengen als zij worden nagedaan. Overweeg dat jullie haar meer met het voorbeeld kunt opvoeden dan met het woord" H. Hieronymus, Epistolarium. 107,9.
Van de voornaamste inzichten van Hiëronymus als pedagoog dienen onderstreept te worden: het belang dat hij hecht aan een gezonde en integrale opvoeding vanaf de eerste kinderjaren, de bijzondere verantwoordelijkheid die hij aan de ouders toekent, de dringende noodzaak van een serieuze morele en godsdienstige vorming, en de studie als een vereiste voor een complete menselijke vorming. Een aspect bovendien dat men in die oude tijden niet zou verwachten, maar dat van vitaal belang geacht wordt door onze auteur, is de promotie van de vrouw, aan wie hij het recht toekent van een complete vorming: menselijk, op school, godsdienstig en qua beroep. En juist vandaag de dag zien wij hoe de vorming van de integrale persoon, de opvoeding tot verantwoordelijkheid ten overstaan van God en ten overstaan van de mens, de ware conditie is voor alle vooruitgang, voor elke vrede, voor alle verzoening en uisluiting van het geweld. Opvoeding ten overstaan van God en van de mens: het is de Heilige Schrift die ons de gids biedt van die opvoeding en zo van het ware humanisme.