
Paus Benedictus XVI - 1 augustus 2007
Beste broeders en zusters!
Na deze drie weken van onderbreking, hernemen we onze gebruikelijke ontmoetingen van de woensdag. Vandaag zou ik maar gewoon de Paus Benedictus XVI - Audiëntie
H. Basilius (1)
(44e catechese in deze reeks)
(4 juli 2007) willen hervatten, die als onderwerp het leven en de geschriften van de heilige Basilius had, Bisschop in het huidige Turkije, in Klein Azië, in de IV-de eeuw. Het leven van deze grote Heilige en zijn werken zijn rijk aan aanzetten tot nadenken en onderrichting die ook voor ons vandaag de dag nog gelden.
De Vader is "het beginsel van alles en bestaansoorzaak van al wat bestaat, de wortel van de levenden" H. Basilius van Caesarea, Homiliae. 15, 2 de fide: PG 31, 465c, en vooral is Hij "de Vader van onze Heer Jezus Christus" H. Basilius van Caesarea, Anaphora Sancti Basilii. Door via de schepselen op te klimmen naar God "worden wij ons zijn goedheid en wijsheid bewust" H. Basilius van Caesarea, Contra Eunomium. 1, 14: PG 29, 544,b.
De Zoon is het "beeld van de goedheid van de Vader en zijn zegel, in vorm aan Hem gelijk" Vgl. H. Basilius van Caesarea, Anaphora Sancti Basilii. Door zijn gehoorzaamheid en zijn lijden heeft het vleesgeworden Woord de zending als Verlosser van de mens vervuld Vgl. H. Basilius van Caesarea, In Psalmum. 48, 8: PG 29, 452ab Vgl. H. Basilius van Caesarea, De Baptismo. 1, 2: SC 357, 158.
Terecht is dan ook de lof die Gregorius van Nazianze hem bracht, die na de dood van Basilius zei: "Basilius overtuigt ons ervan dat wij, omdat wij mensen zijn, de mensen niet moeten verachten, noch Christus die het hoofd van allen is, moeten beledigen door onze onmenselijkheid jegens de mensen; veeleer moeten wij bij de ellende van de anderen onszelf weldoen door God onze barmhartigheid uit te lenen, want zelf hebben wij nood aan erbarmen" H. Gregorius van Nazianze, Orationes theologicae. 43, 63: PG 36, 580b. Woorden die heel actueel zijn. Zo zien we hoe de heilige Basilius werkelijk een van de Vaders is van de sociale Leer van de Kerk.
Om deze reden beveelt de heilige Bisschop de veelvuldige, zelfs dagelijkse communie aan: "De communie, zelfs de dagelijkse, door het heilig Lichaam en Bloed van Christus te ontvangen, is iets goeds en nuttigs; want zelf zegt Hij duidelijk: 'Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven' (Joh. 6, 54). Wie zal er dan aan twijfelen dat voortdurend communiceren met het Leven, leven betekent in volheid?" H. Basilius van Caesarea, Epistolae Canonice. 93: PG 32, 484b. In één woord gezegd: De Eucharistie is noodzakelijk voor ons om in ons het ware leven, het eeuwige leven te kunnen ontvangen Vgl. H. Basilius van Caesarea, Moralia. 21, 1: PG 31, 737c.
Met het beroemde beeld van de bijen, die uit de bloemen alleen dat halen wat voor de honing dient, beveelt Basilius aan: "Zoals de bijen uit de bloemen de honing weten te halen, in onderscheid met de andere dieren die zich beperken tot het genieten van de geur en de kleur van de bloemen, zo laat zich ook uit deze geschriften... wat hulp halen voor de geest. Wij moeten ons die boeken te nutte maken door in alles het voorbeeld van de bijen te volgen. Deze zetten zich niet zonder onderscheid op iedere bloem neer, ook proberen ze uit die waar zij zich wel op neerzetten niet alles mee te nemen, maar ze halen er alleen uit wat dient tot het maken van de honing, en de rest veronachtzamen zij. En wij, als wij wijs zijn, zullen uit die geschriften slechts nemen wat voor ons geschikt is, en wat met de waarheid overeenstemt, en zullen de rest laten gaan" H. Basilius van Caesarea, Verhandeling tot de jongeren, Ad Adolescentes. 4.
Basilius beveelt aan de jongeren vooral aan te groeien in de deugden, in het rechtschapen leven: "Terwijl de andere goederen... overgaan van deze naar gene, zoals in het dobbelspel, is alleen de deugd een onvervreemdbaar goed, en blijft tijdens het leven en na de dood" H. Basilius van Caesarea, Verhandeling tot de jongeren, Ad Adolescentes. 5.