
Paus Benedictus XVI - 24 januari 2007
De hartenwens van ouders en onderwijzers om kinderen de waarden van het mooie, de waarheid en het goede te leren, kan alleen ondersteund worden door de media-industrie voor zover deze de fundamentele waarden van de menselijke waardigheid promoot, de ware waarden van huwelijk en gezinsleven en de positieve resultaten en doelen van de mensheid bevordert. Van bijzonder belang en zelfs een hoge prioriteit is de noodzaak voor de media om zich te verplichten tot een effectieve vorming en ethische standaarden, niet alleen voor de ouders en andere opvoeders, maar voor allen die een gevoel van burgerlijke verantwoordelijkheid kennen.
Vastgesteld moet worden dat de vele mensen die werkzaam zijn in de media de wens hebben, te doen wat juist is Vgl. Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen, Wereld Communicatie Dag, Jubileum van de Journalisten tijdens het Heilig Jaar 2000, Ethiek in de communicatie (4 juni 2000), 4, maar ook moeten wij vaststellen, dat zij die in de media werkzaam zijn aan bijzondere psychologische druk en ethische dilemma's blootgesteld zijn Vgl. Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen, Pastorale instructie, twintig jaar na Communio et Progressio, Aetatis Novae (22 feb 1992), 19 omdat regelmatig de commerciële belangen de makers van mediaprogramma's tot het verlagen van de standaarden dwingen. De neiging om onder de noemer van amusement programma’s en producten – inclusief tekenfilms en video games – te maken die geweld verheerlijken en asociaal gedrag portretteren of de menselijke seksualiteit trivialiseren, is een perversie. Vooral is ze weerzinwekkend als deze programma’s bedoeld zijn voor kinderen en pubers. Hoe kan men dit "amusement" uitleggen aan jonge mensen die onder geweld, uitbuiting en misbruik te lijden hebben? Wat dat betreft zou ieder er goed aan doen na te denken over de tegenstelling tussen Christus - die "de kinderen omarmde en hen zegende, terwijl Hij hun de handen oplegde" (Mc. 10, 16) - en diegene, "die deze kleinen aanstoot geeft" en dat "men hem een molensteen om de hals deed en in zee wierp" (Lc. 17, 2). Ik appelleer opnieuw bij de verantwoordelijken van de media-industrie om de producenten op te leiden en aan te moedigen om het algemeen welzijn te beschermen, om de waarheid hoog te houden, de individuele menselijke waardigheid te beschermen en het respect voor de noden van de gezinnen te bevorderen.