Msgr. John P. Foley - 22 februari 1992
Terwijl publieke systemen kennelijk misbruikt kunnen worden voor ideologische en politieke manipulatie, kan niet-gereguleerde commercialisering en privatisering bij radio en televisie eveneens verregaande consequenties hebben. In de praktijk, en vaak als een zaak van politiek, is openbare verantwoordelijkheid voor het gebruik van de ethergolven gedevalueerd. Winst, niet dienstverlening, heeft de neiging de belangrijkste maatstaf van succes te worden. Redenen van winst en belangen van adverteerders oefenen onterechte invloed uit op de inhoud van de media: populariteit krijgt de voorkeur boven kwaliteit en de grootste gemene deler overheerst. Adverteerders gaan hun legitieme rol van het ontdekken van en beantwoorden aan echte behoeften te buiten en streven ernaar, gedreven door winstmotieven, kunstmatige behoeften en consumptiepatronen te scheppen.
Commerciƫle druk werkt ook over landsgrenzen heen ten koste van bepaalde volkeren en hun culturen. Geconfronteerd met groeiende concurrentie en de noodzaak om nieuwe markten te ontwikkelen worden communicatiebedrijven steeds meer 'multinationaal' van aard; tegelijkertijd maakt een gebrek aan plaatselijke productiecapaciteit sommige landen steeds meer afhankelijk van buitenlands materiaal. Zo worden de producten van de populaire media van de ene cultuur overgebracht naar de andere, vaak ten nadele van gevestigde kunstvormen en de waarden die ze belichamen.
De oplossing van de problemen die ontstaan door commercialisering en privatisering ligt niet in staatscontrole op de media, maar in meer regulering volgens de criteria van openbare dienstverlening en in grotere publieke verantwoordelijkheid. In dit verband moet opgemerkt worden dat, ofschoon de wettelijke en politieke kaders waarbinnen de media opereren in sommige landen voortdurend duidelijk in positieve zin veranderen, elders ingrijpen van de regering een instrument van onderdrukking en uitsluiting blijft.