9 april 2002
De rozenkrans is een in wezen beschouwelijk gebed, waarvan het bidden ’een rustig ritme en een bijna in gedachten verzonken talmen vereist die het overwegen van de mysteries van het leven van de Heer bij de biddende persoon bevorderen’. H. Paus Paulus VI, Apostolische Exhortatie, Over de vernieuwing van de Maria-verering in liturgie en persoonlijke beleving, Marialis Cultus (2 feb 1974), 47 Hij wordt uitdrukkelijk aanbevolen voor de vorming en het geestelijk leven van clerici en religieuzen. Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 246. § 3 Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 276. § 2 n. 5 Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 663. § 4 Vgl. Congregatie voor de Clerus, Directorium over de dienst en het leven van priesters (31 mrt 1994), 39
Voor hen die een rozenhoedje bidden, kent de gewoonte aan bepaalde dagen van de week de verschillende geheimen toe: de vreugdevolle (maandag en donderdag), de droevige (dinsdag en vrijdag) en de glorievolle (woensdag, zaterdag, zondag). H. Paus Johannes Paulus II, Apostolische Brief, Over de allerheiligste Rozenkrans, Rosarium Virginis Mariae (16 okt 2002), 21. Inmiddels zij deze "Geheimen van het licht" door Paus Johannes Paulus II toegevoegd.
Deze verdeling kan, als zij strikt gevolgd wordt, soms leiden tot een tegenstelling tussen de inhoud van de mysteries en de inhoud van de liturgie van de dag. Men denke aan het bidden van de droevige geheimen, wanneer Kerstmis op een vrijdag valt. In deze gevallen moet men ervan uitgaan dat ’het kenmerk van de liturgie van een bepaalde dag boven de plaats ervan in de week gaat, evenals het niet vreemd is aan het karakter van de rozenkrans op bepaalde dagen van het liturgisch jaar gepaste vervangingen van mysteries aan te brengen die het mogelijk maken de oefening van godsvrucht nog meer in overeenstemming te brengen met het liturgisch ogenblik’. Congregatie voor de Goddelijke Eredienst, Orientamenti e proposte per la celebrazione dell'Anno mariano (3 apr 1987), 62. b Zo handelen bijvoorbeeld de gelovigen correct die op 6 januari, het hoogfeest van de Openbaring van de Heer, de vreugdevolle geheimen bidden en als ’vijfde geheim de aanbidding door de wijzen overwegen in plats van het terugvinden van de twaalfjarige Jezus in de tempel van Jeruzalem. Het is duidelijk dat deze vervangingen met overleg, in overeenstemming met de Heilige Schrift en op een liturgisch juist wijze tot stand dienen te komen.
De clausule, die goed past bij het herhalend en beschouwelijk karakter van de rozenkrans, bestaat uit een betrekkelijke zin die volgt op de naam Jezus en het geformuleerde mysterie citeert. Een clausule die correct is, voor ieder tientje vaststaat, kort van formulering is en aansluit bij de Schrift en de liturgie, kan een goede hulp zijn voor een meditatief bidden van de heilige rozenkrans.