15 augustus 1997
(Het tweede deel van de catechismus zal uitdrukkelijk handelen over de vergeving van de zonden door het Doopsel, het sacrament van Boete en Verzoening en de andere Sacramenten, vooral de Eucharistie. Het is derhalve voldoende hier kort enkele fundamentele gegevens te vermelden).
Onze Heer heeft de vergeving van de zonden verbonden met het geloof en het Doopsel: "Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het Evangelie aan heel de schepping. Wie gelooft en gedoopt is, zal gered worden" (Mc. 16, 15-16). Het Doopsel is het eerste en belangrijkste Sacrament van de vergeving van de zonden, omdat het ons verenigt met Christus die gestorven is voor onze zonden en die verrezen is om onze rechtvaardiging, Vgl. Rom. 4, 25 opdat "ook wij een nieuw leven zouden leiden" (Rom. 6, 4).
De Kerkvaders hebben gelijk gehad, toen zij de boetedoening "een moeizaam doopsel" H. Gregorius van Nazianze, Orationes theologicae. 39,17, vert. uit Gr. noemden. Dit Sacrament van Boete en Verzoening is voor wie na het Doopsel gevallen is, heilsnoodzakelijk, zoals het Doopsel zelf dit is voor wie nog niet herboren is. Concilie van Trente, 14e Zitting - De leer over het Sacrament van de Biecht, Sessio XIV - Doctrina de sacramento poenitentiae (25 nov 1551), 6. vert. uit Lat.