15 augustus 1997
Eerst leerde hij in zijn teruggetrokken bestaan aan de beek de Kerit de barmhartigheid kennen. Dan leert hij de weduwe van Sarepta het geloof in het woord van God, een geloof dat hij bevestigt door zijn dwingend gebed: God wekt het kind van de weduwe weer tot leven. Vgl. 1 Kon. 17, 7-24 Tijdens het offer op de berg Karmel, de doorslaggevende proef voor het geloof van het Volk van God, verteert het vuur van de Heer het brandoffer in reactie op de smeekbede van Elia, "toen het uur van het avondoffer gekomen was": "Geef antwoord Heer, geef antwoord!"; het zijn letterlijk deze woorden van Elia die de oosterse liturgieën herhalen in de epiklese van de eucharistieviering. Vgl. 1 Kon. 18, 20-39 Tenslotte gaat Elia opnieuw de woestijn in en hij begeeft zich naar de plaats waar de levende en ware God zich aan zijn volk geopenbaard heeft. Hij verschuilt zich, net als Mozes, "in de rotsholte", totdat de geheimzinnige tegenwoordigheid van God "voorbijgaat". Vgl. 1 Kon. 19, 1-14 Vgl. Ex. 33, 19-23 Maar pas op de berg van de gedaanteverandering zal Hij zich openbaren naar wiens gelaat zij op zoek zijn: Vgl. Lc. 9, 30-35 de kennis van de heerlijkheid van God ligt op het gelaat van de gekruisigde en verrezen Christus. Vgl. 2 Kor. 4, 6