CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK
(Soort document: Catechismus-Compendium)
15 augustus 1997
De Openbaring van de heilige Johannes, gelezen in de liturgie van de kerk, openbaart ons allereerst "een troon in de hemel, en op de troon is iemand gezeten" (
Openb. 4, 2): "God de Heer" (
Jes. 6, 1).
Vgl. Ez. 1, 26-28
Vervolgens het Lam, "staande, als geslacht" (
Openb. 5, 6):
Vgl. Joh. 1, 29
de gekruisigde en verrezen Christus, de enige hogepriester van het ware heiligdom,
Vgl. Heb. 4, 14-15. enz.
Vgl. Heb. 10, 19-21. enz.
dezelfde "die offert en geofferd wordt, die geeft en gegeven wordt".
Liturgie van de H. Johannes Chrysostomus, AnaforaTenslotte "de rivier met het water des levens, die ontwelt aan de troon van God en van het Lam" (
Openb. 22, 1), een der mooiste symbolen van de heilige Geest.'
Vgl. Joh. 4, 10-14
Vgl. Openb. 21, 6
In Christus "onder één hoofd gebracht" nemen deel aan de dienst van Gods lofzang en aan de vervulling van zijn heilsplan: de hemelse machten,
Vgl. Openb. 4-5 de hele schepping (de vier levende wezens), de dienstknechten van het Oude en het Nieuwe Verbond (de vierentwintig oudsten), het nieuwe Volk van God (de honderdvierenveertigduizend),
Vgl. Openb. 7, 1-8
Vgl. Openb. 14, 1
in het bijzonder de martelaren die vermoord werden omwille van het woord van God (
Openb. 6, 9-11), en de allerheiligste Moeder van God (de Vrouw;
Vgl. Openb. 12 de bruid van het Lam
Vgl. Openb. 21, 9
, tenslotte "een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle rassen en stammen en volken en talen" (
Openb. 7, 9).