Deze woensdag, 21 oktober 2020, kwam in Rome een documentaire uit waarover veel gesproken wordt: paus Franciscus lijkt daarin te spreken over homoseksuele verbintenissen en zegt dat het goed is dat er een juridisch kader zou zijn. Maar de paus zegt “niets nieuw”, verklaart P. Antonio Spadaro, en evenmin iets dat ingaat tegen de katholieke Leer.
Zie daartoe ook de bijdrage van Kard. Müller en de verduidelijking door Kard. Burke naar aanleiding van de uitspraken in dit interviewfragment.
Het gaat om de documentaire Francesco, van de cineast van Russische afkomst, Evgeny Afineevsky, die deze woensdag werd.
De regisseur toont positieve kritiek in de documentaire, dat getuigenissen en beelden of woorden van paus Franciscus en personaliteiten verzamelt, zoals die van paus emeritus Benedictus XVI, kard. Luis Antonio Tagle, Mgr. Charles Scicluna, een neef van de paus - José Ignacio Bergoglio, drie leden van Sant’Egidio - Daniela Pompei, Mauro Garofalo en Alberto Quattrucci, zuster Norma Pimentel - advocate van Mexicaanse vluchtelingen, de Chileen Juan Carlos Cruz - slachtoffer van seksueel misbruik en activist voor slachtoffers zoals hij.
Pater Antonio Spadaro, Italiaans jezuïet die de paus kent en directeur is van La Civiltà Cattolica, zei woensdagavond in het journaal van de katholieke televisie TV2000, dat de passage uit het interview waarin de paus in het Spaans spreekt over civiele verbintenissen, genomen is uit een interview dat Vaticaniste Valentina Alazraki een tijd geleden heeft opgenomen voor de Mexicaanse televisie. Niets nieuw daarin. Als aartsbisschop van Buenos Aires nam Jorge Mario Bergoglio dezelfde positie in. Hiermee herhaald Spadaro een opmerking van Sergio Rubio die eerder een interview publiceerde en daarin de toenmalige aartsbisschop van Buenos Aires verkeerd citeerde. Miguel Woites van de persdienst van de Argentijnse Bisschoppenconferentie in die tijd corrigeerde de gedachte dat Kard. Bergoglio vóór wettelijk partnerschap voor homoseksuelen zou zijn. In een brief aan de Karmelietessen van Buenos Aires van 8 juli 2010, toen het debat over het homohuwelijk in het land in volle gang was, schreef Kardinaal Bergoglio: "Laten we niet naïef zijn: dit is geen eenvoudige politieke strijd, maar een poging om het plan van God te vernietigen. Het is niet alleen een wetsvoorstel, maar een zet van de Vader van de Leugens, die probeert de kinderen van God te verwarren en te bedriegen".
Wat zegt de paus in het Spaans? Hij spreekt in een Mexicaans interview over de integratie in het gezin van personen met een homoseksuele oriëntatie”. En hij benadrukt in het citaat van de documentaire: “Homoseksuele personen hebben het recht in een gezin te leven, zij hebben recht op familie. Men mag niemand uit zijn familie verjagen, of hem het leven om die reden onmogelijk maken”.
De paus voegt eraan toe : “Homoseksuele mensen die samenleven hebben het recht op wettelijke dekking. Er moet een wet zijn van burgerlijk samenleven (conviviencia civil) *: zij hebben het recht wettelijk gedekt te zijn. Dat heb ik verdedigd”.
Deze uitspraak mag niet geïsoleerd worden van wat de paus zegt in het interview-boek met de Franse journalist Dominique Wolton, “Politiek en samenleving, ontmoetingen met Dominique Wolton” (Editions de l’Observatoire, 2017), die hem duidelijk vraagt: “Wat te denken van het huwelijk van personen van hetzelfde geslacht?”. De paus geeft eerst antwoord op de terminologie, zeggend dat het woord “huwelijk” een “historisch” woord is: “Altijd reeds is het in de mensheid, en niet alleen in de Kerk, een man en een vrouw. Dat kan niet zomaar veranderd worden (…). Dat mag men niet veranderen. Het is de natuur der dingen. Zij zijn zo”.
Terugkomend op homoseksuele verbintenissen, zegt de paus verder: “Laten wij ze dus civiele verbintenissen noemen”. Maken wij geen grapjes met de realiteit. Daar ligt inderdaad de genderideologie achter. Ook kinderen leren in boeken dat men zijn geslacht mag kiezen. Want een gender - een man of vrouw zijn -, zou een keuze zijn en niet een feit van de natuur? Dat werkt de fout in de hand. Laten wij de dingen noemen zoals ze zijn: het huwelijk, dat is een man en een vrouw. Dat is de juiste naam. Noemen wij de verbintenis tussen hetzelfde geslacht, een “civiele verbintenis”.
Volgens P. Antonio Spadaro, die de paus vergezelt op zijn reizen, “brengt de regisseur van de film Francesco een reeks interviews met paus Franciscus bijeen, die in de loop van de tijd gemaakt werden, wat een grote synthese geeft van zijn pontificaat en de waarde van zijn reizen”. Volgens de specialist van dit pontificaat, zijn er onder meer “passages uit een interview van Valentina Alazraki, een Mexicaanse journaliste, en de paus spreekt daarin over het recht op wettelijke bescherming van homoseksuele paren, zonder echter de Leer aan te tasten”.
Hij vestigt de aandacht op een ander getuigenis dat in de film opgenomen is, waar “expliciet gezegd wordt dat paus Franciscus niet de bedoeling heeft de Leer te veranderen” en hij zegt nog: “Paus Franciscus is tezelfdertijd heel open voor de reële vereisten van het concrete leven van de mensen”.
P. Spadaro besluit : “Er is dus niets nieuw. Het gaat om een interview van een tijd geleden dat in de pers al bekend was. Maar het is begrijpelijk dat in het kader van deze film, het belang herhaald wordt dat paus Franciscus toekent aan woorden die getuigen van luisteren naar en bescherming van mensen die in crisissituaties of moeilijkheden leven. Wat blijft en treft, is de luisterbekwaamheid van de paus”.
vert. Maranatha-gemeenschap
bron: zenit.org / CNA
Zie ook
- 29-12-1975 - Congregatie voor de Geloofsleer: Congregatie voor de Geloofsleer
Persona humana
Over enkele vraagstukken van de seksuele ethiek
(29 december 1975)- 25-03-1995 - Paus Johannes Paulus II: H. Paus Johannes Paulus II - Encycliek
Evangelium Vitae
Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven
(25 maart 1995)- 15-08-1997: Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997)- 03-06-2003 - Congregatie voor de Geloofsleer: Congregatie voor de Geloofsleer
Overwegingen over voorstellen om wettelijke erkenning te geven aan verbintenissen tussen homoseksuele personen
(3 juni 2003)- 19-03-2016 - Paus Franciscus: Paus Franciscus - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Amoris Laetitia
Over vreugde van de liefde
(19 maart 2016)- het dossier Homoseksualiteit
- 22-10-2020: Kardinaal Müller: "De werking van het interview is fataal"
- 22-10-2020: Ook Kardinaal Burke is duidelijk over de uitspraak van de Paus
- 30-10-2020: Brief Staatssecretriaat Paus Franciscus - Boodschap
Aan de deelnemers van het internationale congres Mensenrechten in de hedendaagse wereld: prestaties, omissies, ontkenningen
Rome, 10-11 december 2019 (10 december 2018)* N.v.d.r.: conviviencia civil kan ook verstaan worden als de bescherming van een gezin met kinderen die homoseksuele neigingen hebben, maar kan ook betekenen "wettelijk erkende samenlevingscontracten". Uit de context van wat nu gepubliceerd is, valt het niet op te maken.
5 maart 2014 in de ‘Corriere della Sera' en 2 september 2017 in een boek van Dominique Wolton 'Politics and Society' heeft de paus al eerder dit soort opmerkingen gemaakt.
Publicatiedatum: 21 oktober 2020
Laatst bewerkt: 3 november 2020