(Catholic News Agency) - Vaticaanstad - De Pauselijke Academie voor het Leven heeft haar laatste document over de coronaviruscrisis verdedigd na kritiek dat zij God niet heeft genoemd.
Een woordvoerder zei 30 juli dat de tekst, Pauselijke Academie voor het Leven
Humana Communitas ten tijde van pandemie: tijdloze overwegingen over de hergeboorte van het leven (22 juli 2020), was gericht aan "een zo groot mogelijk publiek."
"We zijn geïnteresseerd in het betreden van menselijke situaties, het lezen ervan in het licht van het geloof, en op een manier dat een zo breed mogelijk publiek aanspreekt, gelovigen en niet-gelovigen, alle mannen en vrouwen 'van goede wil'," schreef Fabrizio Mastrofini, die werkt voor de persdienst van de Pauselijke Academie, die wordt geleid door aartsbisschop Vincenzo Paglia.
Het commentaar van de woordvoerder kwam naar aanleiding van een steekhoudend artikel 28 juli gepubliceerd in La Nuova Bussola Quotidiana, een Italiaanse katholieke website die in 2012 werd opgericht.
Het artikel, geschreven door de filosoof Stefano Fontana, zei dat het Pauselijke Academie voor het Leven
Humana Communitas ten tijde van pandemie: tijdloze overwegingen over de hergeboorte van het leven (22 juli 2020) geen enkele "expliciete of impliciete verwijzing naar God" bevatte.
Hij merkte op dat dit de tweede tekst van de Pauselijke Academie over de pandemie was en schreef: "Net als het vorige document zegt ook dit document niets: het zegt vooral niets over het leven, wat de specifieke competentie van de pauselijke academie is, en het zegt ook niets katholiek, dat wil zeggen iets wat geïnspireerd is door de leer van Onze-Lieve-Heer".
Hij ging verder: "Men vraagt zich af wie deze documenten eigenlijk schrijft. Uit de manier waarop deze auteurs schrijven, lijken ze anonieme functionarissen van een anonieme instelling voor sociologische studies te zijn. Hun doel is om slogan-zinnen te munten om een momentopname te maken van niet nader omschreven processen die op dit moment gaande zijn".
Fontana concludeerde: "Er is geen twijfel mogelijk: het is een document dat veel mensen van de wereldwijde elite zal plezieren. Maar het zal hen die willen dat de Pauselijke Academie voor het Leven daadwerkelijk de Pauselijke Academie voor het Leven is, niet bevallen - als ze het zelfs lezen en begrijpen.
In reactie daarop drong Mastrofini er bij de critici op aan om drie teksten over de pauselijke academie samen te lezen. De eerste was de brief Paus Franciscus - Brief
Humana Communitas
Aan de president van de Pauselijke Academie voor het Leven b.g.v. de 25e verjaardag van de oprichting ervan
(6 januari 2019) van paus Franciscus uit 2019 aan de Pauselijke Academie. De tweede was de Pauselijke Academie voor het Leven
Pandemie en universele broederschap
Nota over de Covid-19 noodtoestand (30 maart 2020) en de derde was het meest Pauselijke Academie voor het Leven
Humana Communitas ten tijde van pandemie: tijdloze overwegingen over de hergeboorte van het leven (22 juli 2020).
Hij schreef: "Zoals Johannes XXIII zei, het is niet het Evangelie dat verandert, het zijn wij die het steeds beter begrijpen. Dit is het werk dat de Pauselijke Academie voor het Leven doet, met een voortdurend onderscheidingsvermogen: het geloof, het Evangelie, de passie voor de mensheid, uitgedrukt in de concrete gebeurtenissen van onze tijd".
"Daarom zou een debat over de verdiensten van de inhoud van deze drie documenten, die samen moeten worden gelezen, belangrijk zijn. Ik weet op dit punt niet of het nuttig is om in de filologische 'boekhouding' te vermelden hoe vaak een paar sleutelwoorden in een tekst terugkomen".
In een antwoord gepubliceerd naar aanleiding van Mastrofini's verklaring, bleef Fontana bij zijn kritiek. Hij stelde dat het Pauselijke Academie voor het Leven
Humana Communitas ten tijde van pandemie: tijdloze overwegingen over de hergeboorte van het leven (22 juli 2020) de pandemie had teruggebracht tot "een probleem van ethiek en het functioneren van de instellingen".
Hij schreef: "Elke sociale instantie zou het zo kunnen begrijpen. Om het op te lossen, als het echt alleen dit is, zou er geen behoefte zijn aan Christus, maar het zou genoeg zijn om medische vrijwilligers, geld van de Europese Unie en een regering te hebben die niet totaal onvoorbereid is".
Publicatiedatum: 3 augustus 2020
Laatst bewerkt: 4 augustus 2020