Bijdrage van Biofides over evolutie
1. Ik zeg niet dat ik in evolutie geloof maar dat de overheersende mening van de wetenschap is dat evolutie een feit is. Ik houd - met met de Kerk - voor mogelijk, maar geloof meer in God dan in evolutie. Mocht ik ooit voor de keuze worden geplaatst: 'God of evolutie' (ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren): dan kies ik voor God.
2. Ik beweer niet dat Adam en Eva van de hogere primaten afstammen, maar dat de wetenschap zegt en dat de pausen vanaf Pius XII (Paus Pius XII - Encycliek
Humani Generis
Over sommige valse meningen die de grondslagen van de Katholieke leer dreigen te ondermijnen
(12 augustus 1950), 1950) ruimte laten voor die opvatting, zolang we niet beweren dat de menselijk geest of ziel voorkomt uit biologisch leven maar van God.
3. Het is onduidelijk of we 'het Paradijs' en 'de Zondeval' zo letterlijk moeten interpreteren vanuit de Bijbel als u dat lijkt te doen. De Kerk leert dat de Bijbelse teksten op vier manieren geïnterpreteerd kunnen worden: de letterlijke of historische, de figuurlijke of allegorische, de morele en de eschatologische. Zich eenzijdig beperken tot de letterlijke is 'protestants', niet katholiek. Dat betekent niet dat er niet zoiets als een 'paradijs' zou hebben bestaan. Mgr. Léonard speculeerde in 'Redenen om te geloven' erover dat dat paradijs niet in de tijd en in de ruimte bestond. Dat is geen leergezag. Maar bij mijn weten heeft de kerk ook nooit 'onfeilbaar' beweerd waar en wanneer dat paradijs heeft bestaan. Er zijn dus dingen die we gewoon niet goed weten. Pius XII verdedigt op theologische gronden dat er een eerste mens (of koppel) moet zijn geweest dat 'voor het eerst' gezondigd heeft en die zonde 'overgeërfd is op zijn (hun) nakomelingen. Hij citeert Paulus (door één mens kwam de zonde in de wereld, door één mens, Christus, werd de zonde over wonnen. (Vrij op geheugen)). Pius geeft geen biologische, geografische en andere argumenten. Maar ik ben het met hem eens: de mens, met zijn vrije wil en 'rationele en onsterfelijke ziel, verschilt wezenlijk van de dieren (ontologisch) en kan hoogstens naar het lichaam uit de hogere dieren zijn ontstaan (zoals ook de wetenschap zegt: die beperkt zich tot het stoffelijke) en moet zijn vrije wil ooit voor het eerst tegen God hebben gekeerd. Omdat het geestelijke in de scheppingsorde 'voorafgaat aan', 'van hogere betekenis is' het lichamelijke, is het wat mij betreft ook rationeel-wetenschappelijk niet vreemd dat de zonde, een niet-biologisch begrip, een effect heeft op het nageslacht. Dat geldt ook vandaan nog: onze zonden hebben een impact op onze kinderen. Ik ben het dus eens met het leergezag.
4. Wij zijn dus wezenlijk anders dan apen. Daarmee zijn uw opmerkingen dienaangaande beantwoord.
5. Uitspraken van heiligen over 'biologische' zaken, behoren in de categorie 'privé-openbaringen'. Niet alles wat heiligen ooit hebben gezegd is onfeilbaar waar. Alleen dat wat de paus 'onfeilbaar' verklaart is absoluut waar. Voor 'de vrouw uit de rib' heeft geen paus dat bij mijn weten 'onfeilbaar' beweerd. Ik sluit niet uit 100% dat de vrouw inderdaad uit de rib van de man genomen is, maar houd er ook rekening mee dat dit een allegorische voorstelling van zaken is, die de wezenlijke eenheid tussen man en vrouw wil uitdrukken, uniek voor de joden in de hun omringende culturen toen Genesis geschreven werd.
Tegenwerpingen:
Biofides zegt wat de Kerk zegt? Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen feilbare pauselijke meningen en het onfeilbaar Magisterium. Als we het Magisterium bekijken, dan zien we dat de Pausen vanaf de tijd van Darwin steeds de historische authenticiteit van Genesis bevestigd hebben. Paus Pius IX: het provinciaal Concilie van Keulen en het Eerste Vaticaans Concilie:
Het jaar na de publicatie van Darwins boek over evolutie, vaardigde het Provinciaal Concilie van Keulen de volgende canon, die goedgekeurd werd door Paus Pius IX:
“Onze eerste ouders werden onmiddellijk geschapen door God (Gen. 2, 7). Daarom verklaren we, de opinie van diegenen die durven te beweren dat de mens, wat betreft het lichaam, door spontane transformatie afstamt van een onvolmaakte natuur, die continu verbeterde tot het de huidige menselijke toestand bereikte, in tegenspraak met de Heilige Schrift en het Geloof.”
Paus Pius IX, die in 1854 het Dogma van de Onbevlekte Ontvangenis afkondigde, keurde ook de volgende leer goed van het Eerst Vaticaans Concilie:
“De enige Ware God, schiep door Zijn goedheid en zijn Almachtige kracht, niet om zijn eigen Zaligheid te vermeerderen en er niets aan toe te voegen, maar om Zijn volmaaktheid te manifesteren door de zegeningen die Hij schenkt aan de schepselen met de meest vrije wil, onmiddellijk vanaf het begin van de tijd elk schepsel lichamelijk en geestelijk uit het niets, namelijk de engelachtigen en de aardsen; en dan de menselijke schepping, gewoon zoals het was, samengesteld uit zowel geest als lichaam.”
Paus Leo XIII: Encycliek Paus Leo XIII - Encycliek
Arcanum Divinae Sapientiae
Over het christelijk huwelijk (10 februari 1880)
Op 10 februari 1880, 22 jaar na de publicatie van Darwins eerste boek, vaardigde Paus Leo XIII een encycliek over het huwelijk uit met de titel “Arcanum Divinae Sapientiae”, waarin hij schreef:
“We tekenen op wat bekend is, en het kan op geen enkele manier in twijfel worden getrokken dat God, op de zesde dag van de Schepping, toen hij de mens uit het slijk der aarde had gemaakt en in zijn gezicht de adem van het leven had geblazen, hem een gezel gaf, die Hij op miraculeuze wijze uit de zijde van Adam nam, toen hij vast aan het slapen was. Daarom, in Zijn meest verreikend vooruitzicht, heeft God bepaald dat deze man en vrouw het natuurlijke begin van het menselijk ras zouden zijn,
Paus Pius X: Pauselijke Bijbelse Commissie
In 1909 Pauselijke Bijbelcommissie
Over historische karakter van het eerste hoofdstuk van Genesis
(30 juni 1909) Paus Pius X de beslissingen goed van de eerste Pauselijke Bijbelse Commissie betreffende het historische karakter van de eerste drie hoofdstukken van Genesis.
Publicatiedatum: 8 november 2018
Laatst bewerkt: 31 januari 2022