BRUSSEL (KerkNet/VIS/RadVat/Kipa-Apic/DPA) – Benedictus XVI roept op tot meer ethiek in de media. Hij lanceert de oproep in zijn Paus Benedictus XVI - Boodschap
De media: op het kruispunt van zelfpromotie en dienstbetoon. Zoeken naar de waarheid om haar met anderen te delen
42e Wereldcommunicatiedag 2008
(24 januari 2008), waarvan de tekst traditioneel op de feestdag van St.-Franciscus van Sales (24 januari) wordt bekendgemaakt. De paus benadrukt dat media kunnen bijdragen tot de vrede, maar hij waarschuwt ook voor de nadelige gevolgen, indien de media worden gebruikt door bepaalde belangengroepen of voor agressieve advertenties. Benedictus XVI dringt daarom aan op maatregelen, opdat de media de waarheid zouden dienen. “Dat is een taak van ons allen.”
Kernzinnen uit de boodschap Paus Benedictus XVI - Boodschap
De media: op het kruispunt van zelfpromotie en dienstbetoon. Zoeken naar de waarheid om haar met anderen te delen
42e Wereldcommunicatiedag 2008
(24 januari 2008) zijn (de vertaling van de volledige tekst volgt nog op deze site):
Dankzij de enorme technologische ontwikkelingen hebben de media buitengewone mogelijkheden gekregen. Zonder hun bijdrage zou het zeer moeilijk zijn het begrip tussen de naties te bevorderen. Ja! Het geheel overziende zijn de media niet alleen middel tot verbreiding van ideeën, maar kunnen en moeten ook instrumenten zijn in dienst van een rechtvaardiger en solidaire wereld. Helaas bestaat er het gevaar, dat zij zich in systemen veranderen, die weergeven, wat de heersende belangen van het ogenblik dicteren. Onder de schijn, de realiteit weer te geven, streeft men in werkelijkheid om vertekende modellen van persoonlijke, familiaire of maatschappelijke levens te legitimeren en op te dringen. Om de aandacht te vergroten, is er geen rem om zich te bedienen van vulgariteit en geweldsuitingen.
De mens staat heden op een splitsing. Men moet zich afvragen of het verstandig is toe te laten dat de media aan een niet gekozen zelfbeeld onderworpen is of in de handen vallen van lieden, die zich van hun willen bedienen, om het geweten te manipuleren. Moet men niet veeleer zekerstellen dat zij in dienst blijven van de mensen en van het algemeen belang?
Het is noodzakelijk, dat de sociale communicatiemiddelen de mens als persoon verdedigen en zijn waardigheid volkomen respecteren. Sommige denken, dat op dit terrein een “info-ethiek” net zo noodzakelijk is, zoals de bio-ethiek op het gebied van de gezondheidszorg. Men moeten vermijden dat ze de megafoon worden van een materialistische economie of van ethisch relativisme, de ware plagen van deze tijd. De media kunnen en moeten daarentegen ertoe bijdragen dat de waarheid omtrent de mens bekend gemaakt wordt. De nieuwe media, in het bijzonder de mobiele telefoon en het internet, zijn daarbij de communicatievormen zelf aan te passen; misschien is dit een goede gelegenheid, ze niet op te zetten?
Zie ook: Dossier Wereld Communicatie Dag
Publicatiedatum: 24 januari 2008
Laatst bewerkt: 31 augustus 2013