BRUSSEL (KerkNet/VIS) – De Internationale Theologische Commissie van het Vaticaan, onder leiding van de Duitse aartsbisschop Gerhard Müller, publiceerde haar langverwachte Internationale Theologische Commissie
De Drie-ene God, eenheid van de mensen. Het christelijk monotheïsme tegen het geweld
(fragment)
(17 januari 2014) over religieus geweld in naam van God. Aan het Internationale Theologische Commissie
De Drie-ene God, eenheid van de mensen. Het christelijk monotheïsme tegen het geweld
(fragment)
(17 januari 2014) ging een periode van vijf jaar (2009–2014) van uitwisseling en debat in een werkgroep vooraf. Centraal staan twee vragen: ‘Hoe kunnen wij reageren op de vaak gehoorde stelling dat er een intrinsieke band bestaat tussen het monotheïsme en het geweld’ en ‘Hoe kan het geloof in één God de basis vormen van de liefde tussen alle mensen?’
De soms gehoorde stelling dat monotheïsme en geweld noodzakelijk samenhangen is onjuist, zo schrijft de commissie van theologen in ‘Internationale Theologische Commissie
De Drie-ene God, eenheid van de mensen. Het christelijk monotheïsme tegen het geweld
(fragment)
(17 januari 2014)’. Zonder wantoestanden uit het verleden goed te praten, klaagt het rapport aan dat het authentieke christelijke denken over God vaak verkeerd is voorgesteld. De Zwitserse dominicaan Charles Morerod, voormalig secretaris van de commissie en tevens huidig bisschop van Lausanne-Fribourg-Genève, verduidelijkt dat het Internationale Theologische Commissie
De Drie-ene God, eenheid van de mensen. Het christelijk monotheïsme tegen het geweld
(fragment)
(17 januari 2014) eens en voor altijd duidelijk maakt dat het christelijke geloof geweld in naam van God als de meest extreme ontsporing van godsdienst beschouwt. “Maar deze bevindingen maken er de Kerk ook van bewust dat zij permanent nood heeft aan bekering.”
Het theologische document waarschuwt voor simplisme waarbij het geweld aan de monotheïstische godsdiensten (Jodendom, Christendom en islam) wordt toegeschreven, terwijl polytheïstische godsdiensten en het atheïsme nogal naïef als geweldloos en verdraagzaam worden voorgesteld. “Met vele gelovigen en niet-gelovige tijdgenoten delen wij de overtuiging dat oorlogen tussen godsdiensten of geloofsovertuigingen, evenals de oorlog in naam van een bepaalde godsdienst zinloos zijn.”
Zie Introductie (rest van de tekst in afwachting van de vertaling)
Publicatiedatum: 16 januari 2014
Laatst bewerkt: 17 januari 2014