
Het opleggen van de genderideologie, de idee dat verschillen tussen man en vrouw niet aangeboren zijn, maar cultureel bepaald worden, aan katholieke scholen door grote organisaties is een van de grootste problemen van vandaag.
Dat zei kardinaal Zenon Grocholewski, prefect van de Congregatie voor Katholiek Onderwijs, vorige week bij de presentatie van Congregatie voor de Katholieke Vorming
Onderwijs in interculturele dialoog in de katholieke school. Samen leven voor een beschaving van liefde (19 december 2013).
'Identiteit is fundamenteel'
In het Congregatie voor de Katholieke Vorming
Onderwijs in interculturele dialoog in de katholieke school. Samen leven voor een beschaving van liefde (19 december 2013) roept het Vaticaan katholieke scholen op tot een nieuwe toewijding aan de katholieke identiteit. Dat is volgens de Congregatie nodig in een onderwijssysteem dat steeds meer seculariseert. Volgens Grocholewski is de identiteit van katholieke school “fundamenteel”.
“Vandaag de dag bevinden katholieke scholen zich, als gevolg van een geavanceerd proces van secularisatie, in een missionaire situatie. Zelfs in landen met een lange christelijke traditie”, aldus de kardinaal.
'Getuigen van christendom'
Volgens het document, dat ‘Congregatie voor de Katholieke Vorming
Onderwijs in interculturele dialoog in de katholieke school. Samen leven voor een beschaving van liefde (19 december 2013)’ heet, is het de “primaire verantwoordelijkheid van katholieke scholen” om in situaties met verschillende culturen bewust, zichtbaar en tastbaar te getuigen van het christendom.
'Geven wat ze zijn'
“Katholieke scholen hebben in Jezus Christus de basis van hun antropologische en pedagogische paradigma: zij moeten de ‘grammatica van de dialoog’ uitoefenen als een diepgaande weg in relatie tot de ander. Katholieke scholen moeten reflecteren op hun eigen identiteit, want datgene wat ze kunnen geven is vooral dat wat ze zijn”, aldus de Congregatie in het Congregatie voor de Katholieke Vorming
Onderwijs in interculturele dialoog in de katholieke school. Samen leven voor een beschaving van liefde (19 december 2013).
'Interreligieuze ontmoeting onvermijdelijk'
Verder staat er in het Congregatie voor de Katholieke Vorming
Onderwijs in interculturele dialoog in de katholieke school. Samen leven voor een beschaving van liefde (19 december 2013) beschreven dat katholieke scholen te maken hebben met een steeds groeiende aanwezigheid van studenten met diverse nationaliteiten en religieuze overtuigingen. Daardoor is het thema van de interreligieuze ontmoeting nu onvermijdelijk, volgens het Congregatie voor de Katholieke Vorming
Onderwijs in interculturele dialoog in de katholieke school. Samen leven voor een beschaving van liefde (19 december 2013).
'Liefde van Christus'
“Het uiteindelijke doel van onderwijs in de interculturele dialoog is de bouw van een beschaving die gebaseerd is op liefde”, zei kardinaal Grocholewski. “De beschaving van liefde betekent geen vage solidariteit, maar is een uitdrukking van de liefde van Christus.”
Aartsbisschop Angelo Vincenzo Zani, secretaris van de Congregatie, zei dat de verschillen tussen de culturen “geen obstakels, maar kansen” zijn.
Stijging studenten
Volgens cijfers van de Congregatie voor Katholiek Onderwijs is het aantal studenten op katholieke scholen wereldwijd gestegen van bijna 55 miljoen in 2008 tot ongeveer 58 miljoen in 2011.
Bron: Katholiek Nieuwsblad
Publicatiedatum: 27 december 2013
Laatst bewerkt: 27 december 2013