Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997)
Pauselijke Raad "Justitia et Pax"
Compendium van de Sociale Leer van de Kerk
(26 oktober 2004)
Heilige Vader
Paus Franciscus
- 17-12-2018: Toespraak Paus Franciscus - Toespraak
Tot de delegatie van de Internationale Commissie tegen de doodstraf
(17 december 2018) - 11-10-2017: Toespraak Paus Franciscus - Toespraak
Doodstraf en ontwikkeling van de geloofsleer
Tot de deelnemers aan de ontmoeting georganiseerd door de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Nieuwe Evangelisatie
(11 oktober 2017) (in afwijking van wat de geloofsleer leert) - 19-03-2016: Over de doodstraf in de Apostolische Exhortatie Paus Franciscus - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Amoris Laetitia
Over vreugde van de liefde
(19 maart 2016) - 20-03-2015: Brief Paus Franciscus - Brief
Het is geen gerechtigheid iemand de doodstraf te geven
Aan Frederico Mayor, president van de Internationale Commissie tegen de Doodstraf
(20 maart 2015) - 23-10-2014: Toespraak Paus Franciscus - Toespraak
Over strafrecht, het bestraffen van ernstige misdaden en de menselijke waardigheid
Tijdens een ontmoeting met een delegatie van de Internationale Vereniging voor het Strafrecht (AIDP)
(23 oktober 2014) - 30-05-2014: Brief Paus Franciscus - Brief
Tot de deelnemers aan het 19e Internationale Congres van de Internationale Associatie voor Strafrecht (AIDP) en het 3e Congres van de Latijns-Amerikaanse Associatie voor Strafrecht en Criminologie
(30 mei 2014)
H. Paus Johannes Paulus II
- 25-03-1995: H. Paus Johannes Paulus II - Encycliek
Evangelium Vitae
Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven
(25 maart 1995) en H. Paus Johannes Paulus II - Encycliek
Evangelium Vitae
Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven
(25 maart 1995) (DH 4990)
Paus Pius XII
- 05-02-1955: Paus Pius XII - Toespraak
Resta Ora
Tot het 6e Congres van katholieke Italiaanse juristen over de bevrijding uit de staat van schuld en straf
(5 februari 1955) - 05-12-1954: Paus Pius XII - Toespraak
Accogliete, illustri Signori
Tot de deelnemers aan de VI Nationale Studiebijeenkomst van Italiaanse Katholieke juristen
(5 december 1954) - 03-10-1953: Paus Pius XII - Toespraak
Nous Croyons
Tot het VIde Internationale Congres voor Strafrecht
(3 oktober 1953) - 13-09-1952: Paus Pius XII - Toespraak
Ce premier congres - Over onderzoek en nieuwe mogelijkheden in de geneeskunde
Tot de deelnemers aan het eerste internationale congres voor histopathologie van het zenuwstelsel
(13 september 1952) - 17-11-1949: Paus Pius XII - Toespraak
Recht en rechtsbescherming
Tot een aantal Amerikaanse autoriteiten
(17 november 1949)
Paus Leo XIII
- 12-09-1891: Brief Paus Leo XIII - Brief
Pastoralis Officii
Aan de Bisschoppen van Duitsland en Oostenrijk (12 september 1891) (DH 3272)
Paus Innocentius III
- 18-12-1208: Paus Innocentius III
Ejus exemplo
Epistolae (18 december 1208) (DH 795)
Paus Nicolaas I
- 13-11-866: Paus Nicolaas I
Ad consulta vestra bulgarorum
Antwoorden aan de Bulgaren (13 november 866) (Niet onder dwang bekentenis verkrijgen, DH 648)
Congregatie voor de Geloofsleer
Capita selecta:
Doodstraf
- 19-03-2022: in Apostolische Constitutie Paus Franciscus - Apostolische Constitutie
Praedicate Evangelium
Het Evangelie verkondigen - Over de Romeinse Curie en haar dienst aan de Kerk in de wereld
(19 maart 2022) punt 3 is het de taak van het Dicasterie voor de Bevordering van de Gehele Menselijke Ontwikkeling de afschaffing van de doodstraf” te bevorderen - 04-10-2020: Paus Franciscus, Encycliek Paus Franciscus - Encycliek
Fratelli tutti
Alle mensen - Over broederschap en sociale vriendschap
(4 oktober 2020), Paus Franciscus - Encycliek
Fratelli tutti
Alle mensen - Over broederschap en sociale vriendschap
(4 oktober 2020), Paus Franciscus - Encycliek
Fratelli tutti
Alle mensen - Over broederschap en sociale vriendschap
(4 oktober 2020) Paus Franciscus - Encycliek
Fratelli tutti
Alle mensen - Over broederschap en sociale vriendschap
(4 oktober 2020) - 17-12-2018: Paus Franciscus, toespraak Paus Franciscus - Toespraak
Tot de delegatie van de Internationale Commissie tegen de doodstraf
(17 december 2018) - 03-08-2018:
- 02-08-2018:
- Paus Franciscus: Paus Franciscus - Rescript
Rescriptum ex Audientia SS.mi - Nieuwe redactie van nr 2267 van de Catechismus van de Katholieke Kerk over de doodstraf
(2 augustus 2018) - Bericht Paus Franciscus spreekt zich uit over de doodstraf
- Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997)
- Paus Franciscus: Paus Franciscus - Rescript
- 24-09-2015: Paus Franciscus - Toespraak
Tot de gemeenschappelijke vergadering van Huis en Senaat van het Amerikaanse Parlement
Capitol Hill, Washington (DC)
(24 september 2015) - 20-03-2015: Paus Franciscus - Brief
Het is geen gerechtigheid iemand de doodstraf te geven
Aan Frederico Mayor, president van de Internationale Commissie tegen de Doodstraf
(20 maart 2015) - 23-10-2014: Paus Franciscus - Toespraak
Over strafrecht, het bestraffen van ernstige misdaden en de menselijke waardigheid
Tijdens een ontmoeting met een delegatie van de Internationale Vereniging voor het Strafrecht (AIDP)
(23 oktober 2014) - 30-05-2014: Paus Franciscus - Brief
Tot de deelnemers aan het 19e Internationale Congres van de Internationale Associatie voor Strafrecht (AIDP) en het 3e Congres van de Latijns-Amerikaanse Associatie voor Strafrecht en Criminologie
(30 mei 2014) - N.a.v. de Paus Franciscus - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Amoris Laetitia
Over vreugde van de liefde
(19 maart 2016) van Paus Franciscus uit 2016:- (Gen. 9, 6) : “Wie het bloed van een mens vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want als zijn beeld heeft God de mens gemaakt.”
- (Lev. 20, 1)(Mt. 15, 4)(Mc. 7, 10)(Joh. 19, 11)(Hand. 25, 11)(Rom. 13, 1-4)(Heb. 10, 28)
- Innocent I, H. Paus Innocentius I
Consultenti tibi
Epist. 6, C. 3. 8 - Aan Bisschop Exsuperius van Toulouse (20 februari 405), PL 20: 499A-B; (DH 212) - Innocent III, Paus Innocentius III
Ejus exemplo
Epistolae (18 december 1208) Profession of Faith prescribed for the Waldensians, DH 795; - H. Paus Pius V, Catechismus-Compendium
Catechismus Romanus Concilii Tridentini
Catechismus van het Concilie van Trente () , Part III,, 5, nr. 4, commentary on the 5 th commandment The power of life and death is permitted to certain civil magistrates because theirs is the responsibility under law to punish the guilty and protect the innocent. Far from being guilty of breaking this commandment (Thou shall not kill), such an execution of justice is precisely an act of obedience to it. For the purpose of the law is to protect and foster human life. This purpose is fulfilled when the legitimate authority of the State is exercised by taking the guilty lives of those who have taken innocent lives. In the Psalms we find a vindication of this right: ‘Morning by morning I will destroy all the wicked in the land, cutting off all evildoers from the city of the Lord’ (Ps. 101:8).; - H. Paus Pius V: H. Paus Pius V - Constitutie
Horrendum Illud Scelus
(30 augustus 1568), waarbij clerus gestraft worden voor homofiele praktijken en overgeleverd kunnen worden aan de staat, die zeker in die tijd nog wel eens de doodstraf uitspraken voor dergelijke handelingen. - Paus Leo X, als dwaling afgewezen: Paus Leo X - Bul
Exsurge Domine
Over de dwalingen van Martin Luther
(15 juni 1520) (DH 1483) - Paus Pius XII, Paus Pius XII - Toespraak
Ce premier congres - Over onderzoek en nieuwe mogelijkheden in de geneeskunde
Tot de deelnemers aan het eerste internationale congres voor histopathologie van het zenuwstelsel
(13 september 1952) AAS 44 (1952): 787; - H. Paus Johannes Paulus II,
- 27-01-1999: H. Paus Johannes Paulus II - Homilie
Op deze wijze is de liefde van God aan ons geopenbaard: God zond Zijn enige Zoon naar de wereld opdat we door Hem leven zouden hebben (1 Joh. 4, 9)
Trans World Dome, St. Louis
(27 januari 1999) - 23-01-1999: H. Paus Johannes Paulus II - Homilie
Tijdens de H. Mis bij gelegenheid van de sluiting van de speciale synode van de Bisschoppen van Amerika
N.D. de Guadalupe (Mexico)
(23 januari 1999) - 25-12-1998: H. Paus Johannes Paulus II - Urbi et Orbi
Regem venturum Dominum, venite, adoremus” - Kom laten we aanbidden, de Heer die gaat komen
Voorafgaande de zegen Urbi et Orbi - Kerstmis 1998 (25 december 1998) - 15-08-1997: Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997)
- 27-01-1999: H. Paus Johannes Paulus II - Homilie
- Kard. Ratzinger: 04-07-2004 Congregatie voor de Geloofsleer
Waardigheid om de Heilige Communie te ontvangen - Algemene grondslagen
Aan Kardinaal McCarrick en mgr. Wilton Gregory
(1 juni 2004) over van mening mogen verschillen met de Heilige Vader over de doodstraf - H. Augustinus: H. Augustinus
De Civitate Dei
Over de Stad Gods () - H. Thomas van Aquino, H. Thomas van Aquino
Summa Theologiae () It is written: ‘Wizards thou shalt not suffer to live’ (Ex. 22:18); and: ‘In the morning I put to death all the wicked of the land’ (Ps. 100:8). ... Every part is directed to the whole, as imperfect to perfect, wherefore every part exists naturally for the sake of the whole. For this reason we see that if the health of the whole human body demands the excision of a member, because it became putrid or infectious to the other members, it would be both praiseworthy and healthful to have it cut away. Now every individual person is related to the entire society as a part to the whole. Therefore if a man be dangerous and infectious to the community, on account of some sin, it is praiseworthy and healthful that he be killed in order to safeguard the common good, since ‘a little leaven corrupteth the whole lump’ (1 Cor. 5:6). - H. Thomas van Aquino, H. Thomas van Aquino
Summa Theologiae () "Daar het nu voor eenieder natuurlijk is zijn bestaan zoveel als mogelijk in stand te houden, daarom is deze handeling niet ongeoorloofd, omdat daarin het behoud van eigen leven bedoeld wordt. Toch kan een handeling die uit een goede bedoeling voortkomt, ongeoorloofd worden, wanneer zij niet in evenredigheid is met het doel. Wanneer bijgevolg iemand ter verdediging van zijn eigen leven meer geweld gebruikt dan nodig is, dan is dat ongeoorloofd. Indien men echter op matige wijze geweld afweert, dan zal dat een wettige verdediging zijn, want volgens het recht mag men ‘geweld met geweld keren, mits men de grenzen van een niet-verwijtbare verdediging niet te buiten gaat’" - St. Thomas even proposes that accepting a death sentence has an expiatory nature: “Even death inflicted as a punishment for crimes takes away the whole punishment for those crimes in the next life, or at least part of that punishment, according to the quantities of guilt, resignation, and contrition; but a natural death does not” (Summa Theologiae, Index, under the word mors(Turin, 1926), as cited by Romano Amerio in Iota Unum, p. 435).
- St. Thomas: in H. Thomas van Aquino
Summa Contra Gentiles () The fact that the evil ones, as long as they live, can be corrected from their errors does not prohibit that they may be justly executed, for the danger which threatens from their way of life is greater and more certain than the good which may be expected from their improvement. They also have at that critical point of death the opportunity to be converted to God through repentance. And if they are so obstinate that even at the point of death their heart does not draw back from malice, it is possible to make a quite probable judgment that they would never come away from evil.
Bron: OnePeterFive