Alfonso Kardinaal López Trujillo - 8 december 1995
De liefde voor de kuisheid, waartoe de ouders helpen opvoeden, bevordert het wederzijds respect tussen man en vrouw; ze maakt dat men kan meevoelen, dat men verdraagzaam en edelmoedig kan zijn, en vooral geeft ze een offervaardige geest, voorwaarde voor de duurzaamheid van de liefde. Zo zullen de kinderen aan het huwelijk beginnen met de realistische wijsheid waarover Paulus spreekt als hij de mensen voorhoudt dat man en vrouw elkaar in liefde steeds moeten geven waarop ze recht hebben en dat zij met geduld en genegenheid voor elkaar moeten zorg dragen. Vgl. 1 Kor. 7, 3-6 Vgl. Ef. 5, 21-23
Eerbied van de ouders voor het leven en het geheim van de voortplanting zal het kind of de jonge mens behoeden voor de verkeerde opvatting dat de twee aspecten van de huwelijksdaad – eenwording en voortplanting – naar believen kunnen worden losgekoppeld. Op deze wijze zal men inzien dat het gezin een essentieel deel is van de roeping tot het huwelijk.
Bij de christelijke opvoeding in het gezin tot kuisheid mag er niet over gezwegen worden dat het ernstig zedelijk kwaad is als in het huwelijksleven de eenwording los wordt gemaakt van de voortplanting. Dit gebeurt vooral bij het gebruik van voorbehoedmiddelen en bij kunstmatige bevruchting. In het eerste geval zoekt iemand seksuele bevrediging, maar grijpt in de huwelijksdaad in om bevruchting te voorkomen; in het tweede geval tracht men, door in plaats van de huwelijksdaad een technisch middel te gebruiken, tot bevruchting te komen. Dit gaat in tegen de huwelijksliefde zoals ze werkelijk moet zijn, en tegen de volledige gemeenschap tussen man en vrouw.
De vorming van jonge mensen tot kuisheid dient dus een voorbereiding te zijn op verantwoord vaderschap en moederschap “die direct betrekking hebben op het ogenblik dat man en vrouw door ‘volkomen één te worden’ ouders kunnen worden. Het is een ogenblik van bijzondere waarde zowel voor hun onderlinge verhouding als voor de dienst aan het leven: zij kunnen ouders worden – vader en moeder – door het leven mee te delen aan een nieuw menselijk wezen. De beide betekenissen die in de huwelijksdaad besloten liggen, die van de eenwording en die van de voortplanting, kunnen niet kunstmatig gescheiden worden zonder de ware identiteit van de huwelijksdaad zelf aan te tasten.” H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 12 Vgl. H. Paus Paulus VI, Encycliek, Het menselijk leven en geboorteregelingen, Humanae Vitae (25 juli 1968), 12 Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2366
Ook dient aan de jonge mensen duidelijk gemaakt te worden hoe ernstig steeds de gevolgen zijn als seksualiteit gescheiden wordt van voortplanting, wanneer iemand overgaat tot toepassing van sterilisatie en abortus, of vóór en buiten het huwelijk seksuele activiteit beoefent die los staat van de huwelijksliefde.
De morele orde en de eendracht onder de echtgenoten in het gezin hangen voor een groot deel af van dit tijdig gegeven, in Gods plan passende onderricht in de eigen structuur van de seksualiteit en het diepste wezen van het huwelijk.