Alfonso Kardinaal López Trujillo - 8 december 1995
In de H. Paus Johannes Paulus II - Brief
Gratissimam sane
Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin
(2 februari 1994) wijst de paus erop dat “het gezin een gemeenschap is van personen, voor wie de eigen wijze van bestaan en samenleven gemeenschap is: communio personarum.” H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 7 Herinnerend aan de leer van Vaticanum II leert de paus dat dergelijke gemeenschap “een zekere gelijkheid inhoudt tussen de eenheid van de goddelijke personen en de eenheid van de kinderen van God in waarheid en liefde”. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk in de wereld van deze tijd, Gaudium et Spes (7 dec 1965), 24 “Deze bijzonder inhoudrijke en pregnante formulering bevestigt vooral wat de diepste identiteit van iedere man en iedere vrouw uitmaakt. Deze identiteit bestaat in het vermogen in liefde en waarheid te leven; wat meer is, zij bestaat in de behoefte aan waarheid en liefde als fundamentele dimensie van het leven van de persoon. Deze behoefte aan waarheid en liefde stelt de mens open zowel voor God als voor de schepsels: zij stelt hem open voor andere personen, voor het leven ‘in gemeenschap’, in het bijzonder voor huwelijk en gezin.” H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 8
Deze kenmerken zijn gebaseerd op het feit dat “man en vrouw zich in het huwelijk zo aan elkaar hechten dat zij – volgens de woorden van het boek Genesis – ‘één vlees’ worden (Gen. 2, 24). Hoewel man en vrouw somatisch verschillend zijn, hebben zij als twee menselijke subjecten op grond van hun lichamelijke constitutie, op gelijke wijze deel aan het vermogen te leven ‘in waarheid en liefde’. Dit vermogen, dat karakteristiek is voor het menselijk wezen als persoon, heeft tegelijkertijd een geestelijke en een lichamelijke dimensie… Het gezin dat hieruit voortkomt, ontleent zijn innerlijke hechtheid aan het verbond tussen de gehuwden, dat Christus tot sacrament verheven heeft. Het ontleent zijn gemeenschapskarakter, ja zijn kenmerken als ‘gemeenschap’, aan die fundamentele gemeenschap van gehuwden die voortgezet wordt in de kinderen: ‘Bent u bereid kinderen als geschenk uit Gods hand te aanvaarden, hen in uw liefde te laten delen en hen op te voeden?’, vraagt de celebrant tijdens de huwelijksritus. Het antwoord van de gehuwden komt overeen met de diepste waarheid van de liefde die hen verenigt.” H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 8 Met op dezelfde wijze geformuleerde woorden verbinden de echtelieden zich aan elkaar en beloven “eeuwige trouw”, Congregatie voor de Eredienst en de Sacramenten, Het Huwelijk, Ordo celebrandi Matrimonium (19 mrt 1969), 60 aangezien hun trouw voortvloeit uit deze persoonsgemeenschap die geworteld is in het plan van de Schepper, in de Liefde van de Drie-eenheid en in het sacrament dat het beeld is van de trouwe eenheid tussen Christus en zijn kerk.