Alfonso Kardinaal López Trujillo - 8 december 1995
We wezen er reeds op dat deze primaire taak van het gezin ook betekent dat de ouders kunnen eisen dat hun kinderen niet verplicht worden om over dit onderwerp op school lessen te volgen die niet stroken met hun godsdienstige of morele overtuigingen. Vgl. Pauselijke Raad voor het Gezin, Handvest van de Rechten van het gezin (22 okt 1983), 5. c Het is niet de taak van de school, het gezin te vervangen, maar veeleer “bij het werk van de ouders behulpzaam te zijn en het aan te vullen door de kinderen en jongeren waardering bij te brengen voor de ‘seksualiteit als waarde en taak van de hele persoon, geschapen als man en vrouw naar het beeld van God’.” Congregatie Katholieke Vorming (seminaries en universiteiten), Schets voor een seksuele opvoeding, Educatieve richtlijnen over de menselijke liefde (1 nov 1983), 69
Wij herinneren hieromtrent aan wat de paus in H. Paus Johannes Paulus II - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Familiaris Consortio
Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd
(22 november 1981) leert: “De kerk verzet zich beslist tegen een bepaalde, vaak gepropageerde vorm van seksuele voorlichting die is losgemaakt van de zedelijke beginselen en niets anders is dan een inleiding op de ervaring van het genot en een prikkel die voert tot het verlies van de gemoedsrust – reeds in de jaren van de onschuld – en de weg naar de ondeugd opent.” H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd, Familiaris Consortio (22 nov 1981), 37
Er worden daarom vier algemene beginselen aangegeven. Vervolgens zullen de verschillende etappes in de ontwikkeling van het kind beschouwd worden.