Paus Franciscus - 19 augustus 2020
Geloof, hoop en liefde dringen ons noodzakelijkerwijze tot deze voorkeur voor de noodlijdenden Vgl. Congregatie voor de Geloofsleer, Instructie over bepaalde aspecten van de "Theologie van de Bevrijding", Libertatis nuntius (6 aug 1984), 34-41 die verder gaat dan de eveneens noodzakelijke bijstand. Vgl. Paus Franciscus, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de verkondiging van het Evangelie in de wereld van vandaag - Naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2012 over de nieuwe evangelisatie, Evangelii Gaudium (24 nov 2013), 198 Die voorkeur vertaalt zich in samen op weg gaan, zich door hen laten evangeliseren, omdat zij Christus goed kennen, ons laten “besmetten” met hun ervaring van verlossing, door hun wijsheid en door hun creativiteit. Vgl. Paus Franciscus, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de verkondiging van het Evangelie in de wereld van vandaag - Naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2012 over de nieuwe evangelisatie, Evangelii Gaudium (24 nov 2013), 198 Met de armen delen betekent zich wederzijds verrijken. En, als er zieke sociale structuren zijn die hen verhinderen van de toekomst te dromen, dan moeten we samen werken om die te genezen, ze te veranderen. Vgl. Paus Franciscus, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de verkondiging van het Evangelie in de wereld van vandaag - Naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2012 over de nieuwe evangelisatie, Evangelii Gaudium (24 nov 2013), 195 Hiertoe leidt de liefde van Christus die ons tot het uiterste heeft liefgehad Vgl. Joh. 13, 1 en zelfs reikt tot de boorden, de randen, de grenzen van het bestaan. De randen in het centrum plaatsen betekent ons leven op Christus oriënteren, die “om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij rijk zoudt worden door zijn armoede.” (2 Kor. 8, 9). Vgl. Paus Benedictus XVI, Toespraak, Opening van de 5e Algemene Vergadering van Bisschoppen van Latijns-Amerika en het Caraïbisch Gebied (13 mei 2007), 3