Paus Franciscus - 4 oktober 2020
Sint-Thomas van Aquino probeerde uit te leggen waaruit de ervaring van de liefde, die God met zijn genade mogelijk maakt, bestaat. Hij omschrijft ze als een beweging van aandacht voor de ander waarbij we
"de geliefde ander beschouwen als op de een of andere manier verbonden met onszelf." H. Thomas van Aquino, Summa Theologiae. II-II, q. 27, art. 2, resp.
Onze genegenheid voor de andere zorgt ervoor dat we vrijelijk verlangen zijn of haar welzijn te zoeken. Dat alles komt voort uit een gevoel van waardering, een appreciatie van de waarde van de ander. Dat is uiteindelijk de idee achter het woord ‘naastenliefde’: diegenen die ik graag zie, ligt me het meest na aan het hart; hij of zij is me
"dierbaar: duur, kostbaar, van grote waarde." H. Thomas van Aquino, Summa Theologiae. I-II, q. 26, a. 3, resp.
En
"uit de liefde die we voor een ander koesteren, komt al het goede dat we hem of haar schenken." H. Thomas van Aquino, Summa Theologiae. I-II, q. 110, a. 1, resp.