• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x

En nu een eerste overweging en gevolgtrekking: uit hetgeen wij zo juist uiteengezet hebben en meer nog uit de gebeurtenissen zelf, gelijk deze zich ontwikkeld hebben, komt vast te staan: de bewering, als zou de Katholieke Actie aan politiek doen, dat meerdere afdelingen openlijk of bedekt vijandig zouden staan tegenover het regiem of de partij, alsook dat tegenover de partij vijandige elementen, die nog overgebleven zijn en tot nu toe gespaard werden, eventueel onder de vlag van de Katholieke Actie een schuilplaats en bescherming zouden kunnen vinden (vgl. mededeling van de partijleiding, 4 juni 1931), dat alles is slechts een voorwendsel of een opeenhoping van voorwendsels: de Katholieke Actie zelf, durven wij zeggen, is een voorwendsel; wat men wilde en waartoe men een poging waagde, was: de jeugd, heel de jeugd te onttrekken aan de Katholieke Actie, en daardoor aan de Kerk. Dat is zó waar, dat men, na zoveel gesproken te hebben van Katholieke Actie, het aanlegde op de jeugdverenigingen; en men beperkte zich niet tot de jeugdverenigingen van de Katholieke Actie, maar met alle onstuimigheid strekte men de hand uit ook naar verenigingen en werken, die zich aan een zuiver godsdienstig doel en aan het eerste godsdienstonderwijs wijden, zoals de Congregaties der kinderen van Maria en de oratoria; men trad daarbij met zoveel onstuimigheid op, dat men dikwijls de grove vergissing moest erkennen.

Dit wezenlijke punt wordt ook anderszins overvloedig bevestigd. Voor alles wordt het bevestigd door de reeds vroeger afgelegde verklaringen van min of meer verantwoordelijke personen, en zelfs van de hoogste vertegenwoordigers van regiem en partij ; en deze verklaringen worden nu omstandig gecommentarieerd en uiteindelijk bevestigd door de gebeurtenissen van de laatste dagen.

Deze bevestiging is nog meer uitdrukkelijk en afdoend geworden - wij hadden bijna gezegd nog plechtiger en heftiger tevens - door de houding van hem, die niet alleen het geheel vertegenwoordigt, maar ook alle macht heeft; en wel in officiële of zo goed als officiële mededelingen omtrent de jeugd, in interviews bestemd voor publicatie in het buitenland nog voordat ze in het land zelf gepubliceerd werden, en deze laatste dagen ook in berichten en mededelingen aan de vertegenwoordigers van de pers. Zinspeling o.a. op een interview van Mussolini aan een buitenlands blad. Waarin de duce verklaarde: "Ich werde nicht dulden, dass irgendjemand. wer immer es auch sei, in irgendeiner Weise an das rührt, was dem Staate zukommt. Meine Formel ist klar: Alles im Staate, nichts ausserhalb des Staates, nichts gegen den Staat! Sobald das Kind im Lernalter ist, gehört es dem Staat, allein dem Staat.... Da ist keine Teilung möglich." W. Solzbacher, Pius XI als Verteidiger der menschlichen Persönlichkeit. Luzern, 1939, 236.

Een andere overweging en gevolgtrekking dringt zich onmiddellijk en onvermijdelijk op. Men heeft dus in het geheel geen rekening gehouden met onze herhaalde verklaringen en verzekeringen, men heeft in het geheel geen rekening gehouden met uw verzekeringen en verklaringen, eerbiedwaardige broeders, bisschoppen van Italië, omtrent het eigenlijk en werkelijk wezen en werkzaamheid van de Katholieke Actie en omtrent de boven alles heilige en onschendbare rechten van de zielen en van de Kerk, rechten die in haar vertegenwoordigd en verpersoonlijkt zijn.

Wij zeggen, eerbiedwaardige broeders, de boven alles heilige en onschendbare rechten van de zielen en van de Kerk; en dit is de overweging en gevolgtrekking, die meer dan elke andere zich opdringt, omdat ze zwaarder weegt dan elke andere. Telkens en telkens, gelijk overbekend, hebben wij onze mening uitgesproken, of beter die van de heilige Kerk, over deze zo gewichtige en essentiële vraagstukken; u, eerbiedwaardige broeders, trouwe leraren in Israël, behoeven wij hierover niet verder te onderhouden; maar wij kunnen niet nalaten hier nog iets aan toe te voegen voor het goede volk, dat rondom u staat, dat gij weidt en bestuurt op goddelijk bevel, en dat thans bijna alleen door u de mening van hun gemeenschappelijke vader kan kennen.

Wij spraken van de boven alles heilige en onschendbare rechten van de zielen en van de Kerk. Het gaat om het recht, dat de zielen hebben om zich een zo groot mogelijke geestelijke welstand te verschaffen onder de leiding van het leergezag en de opvoedende werkzaamheid van de Kerk; aan de Kerk alleen immers werd in deze bovennatuurlijke orde bij goddelijke instelling dit leergezag en deze werkzaamheid toevertrouwd; en deze orde, gegrondvest in het Bloed van de goddelijke Verlosser, is voor allen noodzakelijk en verplichtend om deel te kunnen hebben aan de goddelijke verlossing. Het gaat om het recht van de aldus gevormde zielen, om ook andere zielen in de schatten van de verlossing te doen delen, door deel te nemen aan de werkzaamheid van het hiërarchisch apostolaat.

Juist met het oog op dat dubbele recht van de zielen zeiden wij zo juist ons gelukkig te gevoelen en er groot op te gaan de goede strijd te strijden voor de vrijheid van de gewetens; wij zeggen niet (gelijk een of ander ons misschien onbedachtzaam toeschreef) voor de gewetensvrijheid; dit zou een dubbelzinnige uitdrukking zijn, die al te dikwijls misbruikt werd om de volkomen onafhankelijkheid van het geweten aan te geven, wat iets ongerijmds betekent in een door God geschapen en verloste ziel.

Het gaat vervolgens over het niet minder onschendbaar recht van de Kerk het dringende, goddelijke bevel ten uitvoer te leggen, dat de goddelijke Stichter haar oplegde, om namelijk aan de zielen, aan alle zielen, te brengen alle schatten van waarheid en weldaden, van leer en praktijk, die Hij zelf aan de wereld gebracht had. "Euntes docete omnes gentes.... docentes eos servare omnia quaecumque mandavi vobis." "Gaat en onderwijst alle volken, en leert ze onderhouden, alles wat Ik u heb geboden." (Mt. 28, 19-20) En welke plaats de eerste kinderjaren en de jeugd in de onvoorwaardelijke algemeenheid en totaliteit van dit bevel moest innemen, geeft Hij, de goddelijke Meester, Schepper en Verlosser van de zielen, zelf aan door Zijn voorbeeld en door die bijzonder gedenkwaardige, maar ook bijzonder vrees aanjagende woorden: "Laat de kindertjes tot Mij komen en weerhoudt ze niet.... Deze kleinen, die (als door een goddelijke ingeving) in Mij geloven; voor wie het rijk der hemelen is gereserveerd; wier bewaar- en beschermengelen altijd het gelaat van de hemelse Vader aanschouwen; wee de mens die een van deze kleinen ergernis gegeven zal hebben." "Sinite parvulos venire ad me et nolite prohibere eos.... qui in me credunt.... istorum est enim regnum caelorum; quorum Angeli semper vident faciem Patris qui in caelis est; Vae! homini illi per quem unus ex pusillis istis scandalizatus fuerit." (Mt. 19, 13 vv)(Mt. 18, 1 vv)> En nu staan wij tegenover een geheel complex van authentieke verklaringen en niet minder authentieke feiten, waarna geen enkele twijfel overblijft omtrent de bedoeling -reeds voor zo'n groot deel ten uitvoer gelegd - om volledig de hand te leggen op de jeugd, van de allerjongste jaren af tot aan de volwassen leeftijd, ten voordele - geheel en uitsluitend - van een partij en een regiem Eveneens zinspeling o.a. op een interview van Mussolini aan een buitenlands blad. Waarin de duce verklaarde: "Ich werde nicht dulden, dass irgendjemand. wer immer es auch sei, in irgendeiner Weise an das rührt, was dem Staate zukommt. Meine Formel ist klar: Alles im Staate, nichts ausserhalb des Staates, nichts gegen den Staat! Sobald das Kind im Lernalter ist, gehört es dem Staat, allein dem Staat.... Da ist keine Teilung möglich." W. Solzbacher, Pius XI als Verteidiger der menschlichen Persönlichkeit. Luzern, 1939, 236.: en wel op de grondslag van een denkrichting, die ten slotte uitgesproken neerkomt op een werkelijke, echte staatsvergoding in heidense zin, volledig in strijd evenzeer met de natuurlijke rechten van het gezin als met de bovennatuurlijke rechten van de Kerk. Een dergelijk alleenrecht ontwerpen en trachten te vestigen, met een dergelijke bedoeling de Katholieke Actie te vervolgen, gelijk sinds enige tijd min of meer openlijk of bedekt gebeurde, met een dergelijk doel haar jeugdverenigingen te treffen, gelijk men onlangs heeft gedaan, dat alles staat gelijk met de jeugd werkelijk en echt te beletten tot Christus te gaan, omdat men ze belet tot de Kerk te gaan; want waar de Kerk is, daar is Jezus Christus. En men is ten slotte zo ver gegaan, dat men de jeugd met geweld van het hart èn van de Kerk èn van Christus los rukt.

Document

Naam: NON ABBIAMO BISOGNO
Over de verdediging van de Katholieke Actie
Soort: Paus Pius XI - Encycliek
Auteur: Paus Pius XI
Datum: 29 juni 1931
Copyrights: © 1940, Ecclesia Docens 0139, Uitg. Gooi & Sticht, Hilversum
Vert.: Dr. G. Cloin C.ss.R.
Bewerkt: 4 december 2020

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2024, Stg. InterKerk, Schiedam, test