2 maart 2018
Het volk van God in zijn totaliteit wordt uitgedaagd door de synodale roeping die haar eigen is. De circulariteit tussen de sensus fidei, waarmee alle gelovigen zijn gemarkeerd, de onderscheiding die plaatsvindt in de verschillende niveaus waar synodaliteit gerealiseerd wordt, en het gezag van degene die de pastorale dienst van eenheid en bestuur uitoefent, beschrijft de dynamiek van de synodaliteit. Deze circulariteit bevordert de waardigheid van de gedoopten en de medeverantwoordelijkheid van allen, waardeert de aanwezigheid van de charisma's die door de Heilige Geest in het volk van God zijn uitgestort, erkent het specifieke dienstwerk van de herders die in een collegiale en hiërarchische gemeenschap met de bisschop van Rome staan, en zorgt ervoor dat synodale processen en praktijken worden uitgevoerd in trouw aan het depositum fidei en in een houding van luisteren naar de Heilige Geest voor de vernieuwing van de zending van de Kerk.
Daarom is het onontbeerlijk dat zij worden geraadpleegd wanneer de onderscheidingsprocessen in het kader van de synodale structuren in gang worden gezet. Het is dus noodzakelijk om de hindernissen te overwinnen die worden gevormd door het gebrek aan vorming en aan erkende ruimten waarin de lekengelovigen zich kunnen uitdrukken en kunnen handelen en van een klerikale mentaliteit die hen in de marge van het kerkelijke leven dreigt te houden. Paus Franciscus, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de verkondiging van het Evangelie in de wereld van vandaag - Naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2012 over de nieuwe evangelisatie, Evangelii Gaudium (24 nov 2013), 102 Daarom moet de vorming van een volwassen kerkelijk bewustzijn een prioritair engagement zijn, dat op institutioneel niveau moet worden vertaald in een regelmatige synodale praxis.
In de synodale roeping van de Kerk is het charisma van de theologie geroepen om een specifieke dienst te bewijzen. Het omvat het luisteren naar het Woord van God, het sapiëntiële, wetenschappelijke en profetische geloofsverstaan, de onderscheiding van de tekenen des tijds in het licht van het evangelie en de dialoog met de maatschappij en de culturen in dienst van de verkondiging van het evangelie. Samen met de geloofservaring en het contempleren van de waarheid door het gelovige volk en de prediking door de herders draagt de theologie bij tot het steeds dieper doordringen in het evangelie. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 8 Bovendien: "Zoals elke christelijke roeping is het theologenambt zowel persoonlijk als gemeenschappelijk en collegiaal van karakter". Internationale Theologische Commissie, Theologie vandaag: perspectieven, principes en criteria (29 nov 2011), 45 De kerkelijke synodaliteit verplicht de theologen er ook toe om op een synodale manier aan theologie te doen en de bekwaamheid te ontwikkelen om te luisteren, te dialogeren en de veelheid en verscheidenheid aan benaderingen en bijdragen te onderscheiden en te integreren.
Dit engagement vereist een aandachtig luisteren naar de heilige Geest, trouw aan de leer van de Kerk en tegelijkertijd creativiteit bij het opsporen en operationeel maken van de geschiktste instrumenten voor de geordende deelname van allen, de uitwisseling van de wederzijdse gaven, het indringende lezen van de tekenen van de tijd en de effectieve planning van de zending. Daartoe moet de implementatie van de synodale dimensie van de Kerk de erfenis van de oude ordening van de Kerk integreren en "bij de tijd brengen" met de synodale structuren die voortkomen uit de impuls van Vaticanum II en openstaan voor de creatie van nieuwe structuren. Paus Franciscus, Toespraak, Aula Paulus VI, Viering van de 50e verjaardag van de oprichting van de Bisschoppensynode (17 okt 2015), 5