Paus Franciscus - 11 november 2017
Dierbare broeders en zusters, goedendag!
Ik groet u allen, u die deelneemt aan het derde Internationaal Symposium over de apostolische Exhortatie Paus Franciscus - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Amoris Laetitia
Over vreugde van de liefde
(19 maart 2016), samengeroepen door het Bureau voor Gezinspastoraal van de Italiaanse bisschoppenconferentie.
De hedendaagse wereld loopt het gevaar het primaat van het geweten, dat steeds moet gerespecteerd worden, te verwarren met de exclusieve autonomie van het individu ten overstaan van zijn relaties.
Zoals ik onlangs tot de Pauselijke Academie voor het Leven zei, “er wordt zelfs gesproken over egolatrie, dat wil zeggen een ware cultus van het ik op wiens altaar men alles offert, ook de mensen die hem het meest dierbaar zijn. Dit perspectief is niet onschuldig: het vormt een subject dat zich voortdurend in de spiegel bekijkt, zodanig dat het onbekwaam wordt de ogen op de anderen en de wereld te richten. Wanneer deze houding in de hand gewerkt wordt, heeft dat zeer ernstige gevolgen voor alle affecties en levensbanden”. Paus Franciscus, Toespraak, Tot de deelnemers aan de Algemene vergadering van de Pauselijke Academie voor het Leven - Synodehal, Het leven begeleiden; nieuwe verantwoordelijkheden in het technologisch tijdperk (5 okt 2017), 1 Het is “pollutie” die de geesten aantast, en verstand en hart in de war brengt door valse illusies te scheppen.
Romano Guardini wijst in zijn tekst over het thema van het geweten, de weg aan om het ware goed te zoeken: “Ik bevrijd mij slechts uit deze opsluiting in mijzelf, indien ik een punt vind dat niet mijn ik is; in den hoge, boven mij. Iets dat solide en doeltreffend is en sterker wordt in mij. Hier komen we bij het hart (...) dat wil zeggen de godsdienstige realiteit. Dit goed (...) is iets dat leeft. (...) Het is de volheid aan waarden van de levende God zelf”. Romano Guardini, Das Gute, das Gewissen und die Sammlung
In ieders intimiteit is er een plaats waar het Mysterie zich openbaart en de mens verlicht terwijl het hem protagonist laat zijn van zijn geschiedenis. Het geweten – zo brengt het Tweede Vaticaans Concilie in herinnering – is deze “meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waarin hij alleen is met God, wiens stem binnen in hem weerklinkt”. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk in de wereld van deze tijd, Gaudium et Spes (7 dec 1965), 16 Het komt de Christen toe waakzaam te zijn opdat het in dit soort van tabernakel niet zou ontbreken aan de Goddelijke genade, die de echtelijke liefde en zending van de ouders verlicht en versterkt. De genade vult de “kruiken” van de mensenharten met een capaciteit van een buitengewone gave, die voor de gezinnen het wonder van de bruiloft te Kana hernieuwt.