• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x

De Kerk, “in de loop der tijden in diverse situaties levend, heeft de resultaten van de verschillende culturen aangewend om de boodschap van Christus in haar prediking onder alle volken te verbreiden en uit te dragen, deze uit te diepen en meer inzichtelijk te maken, er een betere uitdrukking aan te geven in de liturgische viering en in het leven van de veelsoortige gemeenschappen van gelovigen”. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk in de wereld van deze tijd, Gaudium et Spes (7 dec 1965), 58 Het is dus belangrijk rekening te houden met deze culturen en ieder ervan te respecteren in haar bijzonderheden. Het is ook passend te herinneren aan hetgeen de zalige Paulus VI schreef: “Ongetwijfeld vormt juist de breuk tussen Evangelie en cultuur het drama van onze tijd, zoals dat ook in andere tijden het geval was. Het is daarom nodig met alle kracht te werken aan een ruimhartige evangelisatie van de cultuur, beter gezegd: van de culturen”. H. Paus Paulus VI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de Evangelisatie in de Moderne Wereld, Evangelii Nuntiandi (8 dec 1975), 20 De huwelijks- en gezinspastoraal dienen de positieve elementen die men in de diverse religieuze en culturele ervaringen tegenkomt en die een “praeparatio evangelica” vertegenwoordigen, te waarderen. Bij de ontmoeting met de culturen zal echter een evangelisatie die let op de eisen van een menselijke  bevordering van het gezin, zich niet kunnen onttrekken aan het vrijmoedig aanklagen van culturele, maatschappelijke, politieke en economische omstandigheden. De groeiende hegemonie van de marktlogica, die ruimte en tijd voor een authentiek gezinsleven reduceert, draagt er ook aan bij discriminatie, armoede, uitsluiting, geweld te verergeren. Onder de verschillende gezinnen die in economisch behoeftige omstandigheden verkeren ten gevolge van werkeloosheid of onbestendigheid van werk of het gebrek aan maatschappelijk-geneeskundige hulp, gebeurt het niet zelden dat sommigen, omdat zij geen krediet kunnen krijgen, het slachtoffer worden van woeker en zich soms gedwongen zien hun huis en zelfs hun kinderen in de steek te laten. Men stel voor, wat dit betreft, economische structuren voor adequate hulp te creëren om deze gezinnen te helpen of structuren die in staat zijn de solidariteit van gezinnen en maatschappij te bevorderen.

265 Synodevaders stemmend: placet - 248; non placet - 12 -> aangenomen.

Het gezin is “de eerste, levenskrachtige cel van de maatschappij” (AA, 11). Het moet opnieuw zijn roeping tot ondersteuning van het maatschappelijk leven in al zijn aspecten ontdekken. Het is absoluut noodzakelijk dat de gezinnen door zich te verenigen de manieren vinden om een interactie te hebben met politieke, economische en culturele instellingen om een rechtvaardigere maatschappij op te bouwen. Daarvoor dienen een dialoog en samenwerking met de maatschappelijke structuren te worden ontwikkeld en moeten leken worden aangemoedigd en ondersteund die zich als christenen inzetten op cultureel en maatschappelijk-politiek gebeid. De politiek moet in het bijzonder het principe van de subsidiariteit respecteren en de rechten van het gezin niet beperken. Met het oog hierop is het belangrijk het “Pauselijke Raad voor het Gezin
Handvest van de Rechten van het gezin
(22 oktober 1983)
” (vgl. Pauselijke Raad voor het Gezin, 22 oktober 1983) en de “Verenigde Naties
Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (10 december 1948)
” (10 december 1948) in overweging te nemen. Voor christenen die werkzaam zijn in de politiek, moet de inzet voor het leven en het gezin prioriteit hebben, aangezien een maatschappij die het gezin verwaarloost, haar opening naar de toekomst heeft verloren. Gezinsverenigingen die met groepen van andere christelijke tradities samenwerken, hebben onder andere als hun belangrijkste doeleinden de bevordering en bescherming van het leven en het gezin, van de vrijheid van opvoeding en van de vrijheid van godsdienst, van de harmonisatie tussen de tijd voor het werk en de tijd voor het gezin, de bescherming van de vrouw in het werk, de bescherming van het gewetensbezwaar.

265 Synodevaders stemmend: placet - 256; non placet - 4 -> aangenomen.

Document

Naam: RELATIO FINALIS - SYNODE 2015
Soort: Bisschoppensynodes
Datum: 24 oktober 2015
Copyrights: © 2015, LIbreria Editrice Vaticana / SRKK
Vert. uit het Italiaans: drs. H.M.G. Kretzers, onder redactie van dr. L.J.M. Hendriks
Bewerkt: 7 november 2019

Opties

Internetadres
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2025, Stg. InterKerk, Schiedam, test