Msgr. Elio Sgreccia - 9 juni 2005
In deze situatie valt het aspect van passieve medewerking echter het meest op. Het is aan de gelovigen en burgers met een oprecht geweten (vaders van gezinnen, doktoren, enz.) om de steeds wijdverbreide aanvallen op het leven en de "cultuur van de dood" die aan hen ten grondslag ligt, te bestrijden, zelfs door een gewetensbezwaar te maken. Vanuit dit oogpunt vormt het gebruik van vaccins waarvan de productie verband houdt met verkregen abortus op zijn minst een indirecte passieve materiële medewerking op afstand aan de abortus, en een directe passieve materiële medewerking met betrekking tot de marketing ervan. Bovendien draagt het gebruik van dergelijke vaccins op cultureel niveau bij tot het creëren van een algemene sociale consensus over de werking van de farmaceutische industrieën die ze op een immorele manier produceren.
In het specifieke geval dat wordt onderzocht, zijn er drie categorieën mensen die betrokken zijn bij de medewerking met het kwaad, het kwaad dat duidelijk wordt vertegenwoordigd door de actie van een uit vrije wil gepleegde abortus, uitgevoerd door anderen: