
H. Paus Johannes Paulus II - 24 oktober 1979
De analyse van de jahwistische tekst geeft ons bovendien de mogelijkheid om de oorspronkelijke eenzaamheid van de mens te verbinden met het zich bewust zijn van zijn lichaam waardoor de mens zich van al de "animalia" onderscheidt en zich van hen losmaakt, en waardoor hij een persoon is. Men mag met zekerheid stellen dat de aldus gevormde mens tegelijkertijd het bewustzijn en de kennis van de betekenis van zijn eigen lichaam had. En wel op grond van de ervaring van de oorspronkelijke eenzaamheid.
Wanneer wij in het begin van de jahwistische tekst, zelfs nog vóór er sprake is van de schepping van de mens uit 'stof van de aarde', lezen dat er nog niemand was 'om de grond te bebouwen, om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien' (Gen. 2, 5-6), dan maken wij bij deze passage terecht een associatie met de passage uit het eerste verhaal waarin het goddelijk gebod 'bevolk de aarde en onderwerp haar' (Gen. 1, 28) verwoord wordt. Het tweede verhaal zinspeelt uitdrukkelijk op de arbeid die de mens verricht om de aarde te bebouwen. Het eerste fundamentele middel om de aarde te onderwerpen ligt in de mens zelf.
De mens kan de aarde onderwerpen omdat alleen hij - en geen enkel ander van de levende wezens - in staat is haar te 'bebouwen' en naar zijn eigen behoeften om te vormen ('water uit de aarde omhooghalen en de aardbodem bevloeien'). En deze eerste schets nu van een specifiek menselijke werkzaamheid lijkt deel uit te maken van de definitie van de mens zoals die te voorschijn treedt uit de analyse van de jahwistische tekst. Men mag bijgevolg zeggen dat deze schets verweven ligt in de betekenis van de oorspronkelijke eenzaamheid van de mens en tot die eenzaamheidsdimensie behoort krachtens welke de mens van het begin af als lichaam tussen andere lichamen in de zichtbare wereld staat en de zin van zijn eigen lichamelijkheid ontdekt.
Dit argument zullen we zien terugkeren in onze H. Paus Johannes Paulus II - Audiëntie
De definitie van de mens wordt aangevuld met het alternatief tussen dood en onsterfelijkheid
Theologie van het Lichaam, Deel 1, De oorspronkelijke eenheid van man en vrouw, catechese over het Boek Genesisnr. 7
(31 oktober 1979).